Skip to main content
Home
Onderzoek
NMO Kijken
NMO Luisteren
NMO Lezen
NMO Online
Cijfers
NMO Datasets
NMO Kijken
NMO Luisteren
NMO Lezen
NMO Online
Nieuws
NMO Algemeen
NMO Kijken
NMO Luisteren
NMO Lezen
NMO Online
NMO (D)OOH
NMO Crossmedia
NMO Mediatrends
NMO Doelgroepen
Over NMO
Team
Bestuur
Kamers
Werken bij
Persmap
English
Login
Contact
Home
Onderzoek
NMO Kijken
NMO Luisteren
NMO Lezen
NMO Online
Cijfers
NMO Datasets
NMO Kijken
NMO Luisteren
NMO Lezen
NMO Online
Nieuws
NMO Algemeen
NMO Kijken
NMO Luisteren
NMO Lezen
NMO Online
NMO (D)OOH
NMO Crossmedia
NMO Mediatrends
NMO Doelgroepen
Over NMO
Team
Bestuur
Kamers
Werken bij
Persmap
English
Login
Contact
Nieuws
FAQ Addressable TV
14 oktober 2024
Alles wat je wilt weten over Addressable TV In deze FAQ beantwoorden we de meestgestelde vragen over Addressable TV, zoals: Hoe vindt de correct...
NMO KIJKONDERZOEK GEREED VOOR ADDRESSABLE TV
14 oktober 2024
Watermerk van Kantar Media herkent addressable tv-spots in panelhuishoudens Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de meti...
Nieuwe publicatie: NPMM 2024-II
03 oktober 2024
Op donderdag 3 oktober 2024 brengt NMO NPMM 2024-II (NMO Print & Merken Monitor 2024-II) uit. Hierin ontdek je de printbereikscijfers van dagbl...
Nieuwe publicatie: Oplagecijfers 2023 Q3 t/m 2024 Q2
19 september 2024
NMO Lezen verzamelt, controleert en certificeert print oplage van nieuwsmedia, magazines en vaktijdschriften. Vandaag zijn de nieuwe oplagecijfers ...
NMO DECISION MAKERS SURVEY 2024
22 augustus 2024
Waarom een onderzoek onder decision makers? NMO Decision Makers Survey is hét bereiksonderzoek in Nederland dat het mediagedrag van zakelijke besl...
Nieuwe publicatie: NPM-DGM-HAH 2 jaar 2024
22 augustus 2024
NMO publiceert vandaag NPM-DGM-HAH 2 jaar 2024 (NMO Print Monitor – Doelgroep Monitor – HAH-kranten 2 jaar 2024) met daarin nieuwe bereikscijfers v...
NMO Summer Update III
08 juli 2024
Op donderdag 4 juli organiseerde het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor de derde keer een Summer Update, waarin de markt werd bijgepraat over de ...
Nieuwe publicatie: NPMM-DGM 2024-I
05 juli 2024
Op vrijdag 5 juli 2024 brengt NMO NPMM-DGM 2024-I (NMO Print & Merken Monitor - Doelgroep Monitor 2024-I) uit. Hierin ontdek je de printbereiks...
Kijk de NMO Summer Update terug
04 juli 2024
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) draait ook in de zomermaanden op volle kracht. Samen met alle expertgroepen en de kamers voor kijken, lezen, lu...
NMO AudioMonitor 2024: audio bereikt dagelijks bijna 11 miljoen Nederlanders
13 juni 2024
Meer dan zeven op de tien Nederlanders worden dagelijks via audio bereikt. Dat komt neer op bijna 11 miljoen personen. Live radio heeft met 66% het...
Lezen van digitale replica’s nu ook onderdeel van gemiddeld bereik dagbladen
06 juni 2024
Met de publicatie van de NMO Print & Merken Monitor (NPMM) 2023-IV wordt nu ook inzichtelijk wat het bereik van digitale replica’s van dagblade...
NMO LUISTERONDERZOEK WINT AMMA AWARD
17 mei 2024
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de AMMA Award gewonnen voor ‘Beste Research’ in de categorie Masters of Data met het NMO Luisteronderzoek...
Nieuwe publicatie: NPMM 2023-III
04 april 2024
Op donderdag 4 april 2024 heeft NMO NPMM 2023-III (NMO Print & Merken Monitor 2023-III) gepubliceerd, met daarin de printbereikscijfers van de ...
RENÉ ZEEDIJK BENOEMD TOT BESTUURSLID NMO
28 maart 2024
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) verwelkomt René Zeedijk (52) als nieuw lid van het bestuur, waarin hij namens de Verenigde Internetexploitanten...
NMO genomineerd voor AMMA Award Beste Media Research
25 maart 2024
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is met het NMO Luisteronderzoek genomineerd voor een AMMA Award in de categorie Masters of Data voor ‘Beste Med...
Nieuwe publicatie: Oplagecijfers 2023 Q1 t/m 2023 Q4
21 maart 2024
NMO Lezen verzamelt, controleert en certificeert print oplage van nieuwsmedia, magazines en vaktijdschriften. Vandaag zijn de nieuwe oplagecijfers ...
NMO publiceert Mediatrends 2023
18 maart 2024
Vandaag publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de derde editie van NMO Mediatrends. Het rapport is een belangrijke informatiebron voor het ...
NAAST AUTONOME DALING LEIDT PANEL-UPDATE NMO KIJKONDERZOEK OOK TOT EEN DALING VAN DE LINEAIRE KIJKTIJD
01 maart 2024
Het vernieuwde NMO Kijkonderzoek levert inmiddels een half jaar de common currency voor de televisiemarkt. In het NMO Kijkonderzoek is, net als in ...
Nieuwe publicatie: NPMM 2023-II
15 februari 2024
Op donderdag 15 februari 2024 heeft NMO NPMM 2023-II (NMO Print & Merken Monitor 2023-II) gepubliceerd, met daarin de printbereikscijfers van d...
NMO voegt extra registratiemethode toe voor rapportage radio currency
14 februari 2024
Gerapporteerde luistertijd zal naar verwachting toenemen Met ingang van week 6 maken ook de gemeten luistertrajecten die zijn gebaseerd op ‘encodi...
Persbericht: NMO benoemt Jacques Kuyf tot voorzitter
18 januari 2024
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) stelt Jacques P.M. Kuyf aan als voorzitter van het nieuwe bestuur. Jacques Kuyf brengt als bestuurder een schat...
Nieuwe publicatie: NPMM-DGM 2023-I
11 januari 2024
Op donderdag 11 januari 2024 heeft NMO NPMM-DGM 2023-I (NMO Print & Merken Monitor - Doelgroep Monitor 2023-I) gepubliceerd, met daarin de prin...
PERSBERICHT: NMO LANCEERT NIEUWE STANDAARD VOOR ONLINE BEREIKSCIJFERS
08 januari 2024
‘NMO Online’ levert bereik voor websites en apps op álle devices Vanaf vandaag kan de hele markt beschikken over de nieuwe objectieve standaard vo...
Wijzigingen zakelijke doelgroepen bij alle NMO bereiksonderzoeken
18 december 2023
Om de definities van de zakelijke doelgroepen beter te laten aansluiten op de huidige markt, wordt er per 1 januari 2024 naast de bekende doelgroep...
Lancering NMO Online op 8 januari 2024
18 december 2023
Eindelijk is het dan zover! De nieuwe standaard voor het meten en rapporteren van websites en apps is op 8 januari 2024 beschikbaar voor de héle ma...
Cookieloos adverteren anno 2023
22 november 2023
NMO Online biedt uitkomst voor adverteren zonder cookies Het is geen nieuws dat de third-party cookie (3PC) op termijn helemaal zal verdwijnen en ...
KENMERKEN UIT DOELGROEP MONITOR NU BESCHIKBAAR IN NMO LUISTERONDERZOEK
25 oktober 2023
De set achtergrondkenmerken van panelleden die aan het NMO Luisteronderzoek meedoen, is aangevuld met de kenmerken uit de Doelgroep Monitor (DGM). ...
BEREIKSEIS VAN MINIMAAL VIJF MINUTEN AANEENGESLOTEN LUISTEREN VERVALT
11 oktober 2023
Nieuw audiomatching-algoritme maakt rapportageregel overbodig Bij het rapporteren van de luistercijfers gelden regels zodat iedere gebruiker van d...
PLATFORMREGISTRATIE BIJ GECODEERDE RADIOZENDERS NU VRIJWEL VOLLEDIG
10 oktober 2023
‘Audio-other’ teruggebracht tot circa drie procent Zenders die in het NMO Luisteronderzoek gebruikmaken van ‘encoding’, kunnen aan de hand van dez...
AUDIOMATCHING NMO LUISTERONDERZOEK VERBETERD
09 oktober 2023
Vrijwel alle ‘false positives’ uit meting verwijderd Het NMO Luisteronderzoek maakt gebruik van ‘audiomatching’ om zenders te herkennen. Heel af e...
NMO DECISION MAKERS SURVEY 2023
05 oktober 2023
Met kleine aanpassingen nu volledig uitgevoerd door Ipsos De Decision Makers Survey (DMS) maakt voortaan onderdeel uit van het Nationaal Media Ond...
SIMULCAST IN NMO LUISTERONDERZOEK VANAF WEEK 38 OPGELOST
27 september 2023
Doordat de metingen van het NMO Luisteronderzoek zijn gebaseerd op audiomatching, bestaat er een kans dat ook ander vergelijkbaar geluid, zoals dat...
Nieuwe publicatie NPM-DGM-HAH 2 jaar 2023 bereikscijfers
26 september 2023
NMO heeft op 26 september 2023 NPM-DGM-HAH 2 jaar 2023 (NMO Print Monitor – Doelgroep Monitor – HAH-kranten 2 jaar 2023) gepubliceerd met daarin ni...
NMO Luisteronderzoek voldoet aan eisen en levert betrouwbare currency
25 september 2023
Onafhankelijke audit door CESP onderschrijft de kwaliteit van de meting Begin 2023 werd het totaal vernieuwde NMO Luisteronderzoek gelanceerd. NMO...
Statement NMO-bestuur m.b.t. nieuwe rapportageregels NMO Kijkonderzoek
08 september 2023
Op verzoek van RTL, Talpa en NPO heeft het Bestuur van het Kijkonderzoek besloten alleen de definitieve kijkcijfers (inclusief uitgesteld kijken to...
Meting Grand Prix Radio aangepast
30 augustus 2023
De meting van de radiozender Grand Prix Radio is aangepast zodat de kans op false positives in de rapportage verkleind wordt. De aanpassing geldt v...
Maandag 28 augustus start het vernieuwde NMO Kijkonderzoek. Wat gaat er precies gebeuren?
28 augustus 2023
Maandag 28 augustus start de officiële meting van het vernieuwde NMO Kijkonderzoek. De uitvoering van het kijkonderzoek is in handen van onderzoeks...
Het nieuwe NMO Kijkonderzoek beweegt mee met hoe Nederland anno 2023 televisiekijkt
22 augustus 2023
Het nieuwe NMO Kijkonderzoek beweegt mee met hoe Nederland anno 2023 televisiekijkt Gefaseerde introductie naar een completer beeld v...
Persbericht: Veranderend kijkgedrag leidt tot nieuwe publicaties
24 juli 2023
Eind augustus start de eerste officiële meting van het vernieuwde NMO Kijkonderzoek. De eerste publicatie zal een week later verschijnen. NMO sorte...
Kijk de NMO Summer Update terug
19 juli 2023
Kijk de NMO Summer Update terug In de NMO Summer Update schuiven de onderzoekers aan tafel bij Frans Kok en Patricia Sonius om je op de hoogte te ...
Kijk het webinar 'Alles over het vernieuwde kijkonderzoek' terug
19 juli 2023
Kijk het webinar 'Alles over het vernieuwde kijkonderzoek' terug Op dinsdag 11 juli praatten Patricia Sonius (directeur onderzoek NMO), Jikke Romij...
Alle luistercijfers in één tool
06 juli 2023
Deze week heeft het NMO Luisteronderzoek een nieuwe stap gemaakt in de distributie van de wekelijkse luistercijfers. Voorheen werden deze cijfers e...
Luistercijfers week 22-25 (2023)
28 juni 2023
Klik hier voor de luistercijfers van week 22 t/m 25 2023.
Nieuwe editie NMO Kids Monitor
20 juni 2023
De resultaten van de NMO Kids Monitor 2023 zijn vanaf vandaag voor de hele markt beschikbaar. Dit multi-cliënt onderzoek is in maart en april 2023 ...
NMO Luisteren en simulcast
03 mei 2023
Voor het NMO Luisteronderzoek registreert de MediaCell+ app welke radiozender in de omgeving van een panellid aan staat. De registratie in de app v...
NMO publiceert Mediatrends 2022
22 maart 2023
Deze week publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de tweede editie van NMO Mediatrends. Dit onderzoek is een belangrijke bron van informatie...
Eerste publicatie NMO Luisteronderzoek
01 februari 2023
AUDIOMARKT STAPT OVER OP NIEUWE MEETMETHODE Op 1 februari 2023 is de eerste publicatie van het volledig vernieuwde luisteronderzoek openbaar gemaa...
Transitie-index NMO Luisteronderzoek
21 december 2022
Om gebruikers van de luistercijfers inzicht te geven in de verschillen tussen het nieuwe en het oude luisteronderzoek introduceert NMO de ‘Tr...
Nieuwe publicatie: Bereikscijfers NPMM 2022-III
01 december 2022
Op donderdag 1 december 2022 zijn de bereiksresultaten van NPMM 2022-III (NMO Print & Merken Monitor 2022-III) gepubliceerd. Deze publicatie be...
Eerste volledige NMO-dataset is een feit
29 september 2022
Nadat eerder Mediatrends 2021 werd gepresenteerd en het eerste kwartaal printbereik, kwam deze maand het eerste volledige jaar van de nieuwe ‘NMO P...
Ton Schoonderbeek en Patricia Sonius gaan Nationaal Media Onderzoek leiden
30 augustus 2022
Ton Schoonderbeek en Patricia Sonius gaan vanaf heden het ambitieuze en wereldwijd unieke crossmediale onderzoek naar een volgende fase brengen en ...
NMO kiest Nielsen voor uitvoering van crossmedia monitoring
04 augustus 2022
Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat de belangen van de Nederlandse media-industrie behartigt, en Nielsen (NYSE: NLSN) kondigen vandaag een vijfjar...
Nieuwe publicatie: Bereikscijfers NPMM 2022-I
12 juli 2022
Op dinsdag 12 juli 2022 zijn de bereiksresultaten van NPMM-DGM 2022-I (NMO Print & Merken Monitor – Doelgroep Monitor 2022-I) gepubliceerd. Dez...
NMO start tender voor integratie bereiksonderzoeken
12 juli 2022
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) bevindt zich in de opbouwfase. In eerste instantie worden alle afzonderlijke bereiksonderzoeken vernieuwd en ve...
NMO Summer Update
11 juli 2022
Op 7 juli vond de NMO Summer Update plaats. Hoe gaat het Nederlandse mediabereiksonderzoek op termijn de huidige meetstandaarden voor lezen, luiste...
Nieuwe publicatie: Bereikscijfers NPMM 2021-IV
07 april 2022
Op donderdag 24 maart 2022 zijn de bereiksresultaten van NMO Print & Merken Monitor 2021-IV (NPMM 2021-IV) gepubliceerd. Deze publicatie bevat ...
NMO Mediatrends 2021 beschikbaar
05 maart 2022
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft voor het eerst “NMO Mediatrends” gepubliceerd. Dit onderzoek is de volwaardige opvolger van de Media Stan...
Nieuwe publicatie: Bereikscijfers NPMM 2021-III
06 december 2021
De eerste publicatie onder de vlag van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is een feit. Op maandag 6 december 2021 zijn de bereiksresultaten van NM...
Crossmediaal inzicht in gedrag mediagebruiker, op een veilige manier
28 juni 2021
In het Cross Media Café ‘Media en bereik: datazaken’ van 22 juni ging moderator Monique van Dusseldorp in gesprek met verschillende organisaties ov...
Crossmediale monitoring en rapportage van content en reclame
18 mei 2021
De organisaties voor bereiksonderzoek in Nederland publiceren gezamenlijk een Request for Proposal (RfP) voor media monitoring binnen het nieuwe Na...
Brede lancering NMO
19 april 2021
Afgelopen donderdag vond de lancering plaats van het nieuwe crossmediale bereiksonderzoek NMO. Het Nationaal Media Onderzoek - zoals het onderzoe...
Nationaal Media Onderzoek gaat van start
31 maart 2021
Na een intensief tenderproces zijn Kantar en Ipsos door SKO, NLO, NOM en VINEX geselecteerd om het nieuwe geïntegreerde bereiksonderzoek op te zett...