Skip to main content

NMO Kijken - Inleiding


Het kijken naar televisie en video is sterk aan verandering onderhevig. Het aantal verschillende vormen van non-lineair kijken groeit gestaag, maar ook de manier waarop video wordt geconsumeerd is de laatste jaren flink veranderd. Het televisietoestel is daarbij nog vaak het hoofdscherm, maar de evolutie in kijkgedrag is er niet minder om gezien het groeiende gebruik van andere apparaten zoals de smartphone, tablet en laptop. Daarbij komt dat er nieuwe aanbieders en nieuwe vormen van content bijkomen, zoals streamingdiensten en addressable TV.

De genoemde ontwikkelingen stellen hogere eisen aan het bereiksonderzoek voor televisie en om die reden is vanaf 28 augustus 2023 onder de NMO-vlag een nieuw kijkonderzoek gelanceerd. Dit vernieuwde kijkonderzoek kent een groter panel in vergelijking met het vorige kijkonderzoek, waardoor het fijnmaziger kan meten. Het is daardoor veel beter ingericht op de gefragmenteerde consumptie van video. Bovendien is deelname aan het onderzoek gebruikersvriendelijker gemaakt voor de panelleden.

Ontdek meer over NMO Kijken door de secties in het menu te verkennen, door de bijgevoegde brochure hieronder te bladeren, of de video te bekijken.