NMO DECISION MAKERS SURVEY 2024
Waarom een onderzoek onder decision makers?
NMO Decision Makers Survey is hét bereiksonderzoek in Nederland dat het mediagedrag van zakelijke beslissers in kaart brengt. Het onderzoek levert bereikscijfers over alle mediumtypen en platformen waarop de belangrijkste mediamerken voor zakelijke beslissers actief zijn. Naast print / digitale replica’s gaat het om websites, apps, een radiozender en een TV-zender.
Voor NMO Decision Makers Survey worden elk jaar tussen de 1.300 en 1.450 decision makers in Nederland ondervraagd. Naast de beslissers in het midden- en kleinbedrijf (MKB), zijn ook de beslissers in de grootzakelijke markt (GZM) goed vertegenwoordigd.
De dataset van het onderzoek wordt één keer per jaar ter beschikking gesteld aan de deelnemende publishers en andere afnemers. Elke publicatie is gebaseerd op twee jaar data (‘rolling sample’). De publicatie van 2024 bevat de gegevens van 2.906 decision makers.
De respondenten zijn voor een groot deel afkomstig uit de NMO Print Monitor. Binnen de NMO Print Monitor kan een respondent kwalificeren als decision maker waarna hij terechtkomt in de additionele vragen voor Decision Makers. IIS, een Ipsos panel-leverancier, verzorgt een aanvullende boost om decision makers te werven. Van de steekproef van 2.906 decision maker komt 77% uit de NMO Print Monitor en 23% uit de DMS-boost van IIS, het online panel van Ipsos I&O.
Wat is er aangepast in NMO Decision Makers survey 2024 t.o.v. 2023?
NMO Decision Makers Survey 2024 (veldwerk week 2 2022 t/m week 1 2024) kent de volgende aanpassingen t.o.v. de publicatie van 2023:
- Nieuwe titels in de publicatie
o FD Persoonlijk (digitale replica)
o Business Insider NL app
o Regionale dagbladen (op papier en digitale replica), 18 titels in totaal
- Naams- en labelwijzigingen
o Mediahuis Connect Landelijk en Regionaal à Mediahuis Connect
o Veronica à Radio Veronica
o Classic NL à Classicnl
o SLAM à SLAM!
o Twitter à X (voorheen Twitter)
- Nieuwe variabelen
o C-level functie
o Belangrijkste functie
o DMS ZZP’er
o Luisteren naar online muziekdiensten en podcasts
o DGM-variabelen die terugkeren:
§ Personenauto’s (aantal, prijsklasse, privé / van de zaak, leaseauto)
§ Mate van interesse over tien onderwerpen (bijvoorbeeld vakantie en reizen, sport, politiek)
§ Frequentie activiteit (muziek luisteren, boeken lezen, wandelen, tuinieren)
- De populatie van de decision makers is uitgebreid.
o De functievraag bevat nu twaalf functies, voorheen waren dit er zeven. De lijst met gebieden waar een decision maker verantwoordelijk voor kan zijn, is uitgebreid met onder meer ‘operationele zaken’ en ‘data’. Bovendien kan men bij de functievraag meerdere antwoorden aankruisen. De nieuwe definitie wordt nu voor het eerst volledig toegepast in Decision Makers Survey 2024.
o Door bovenstaande aanpassing, rapporteren we nu in NMO Decision Makers Survey 2024 over 967.000 decision makers t.o.v. van 878.000 decision makers in 2023, een toename van 10%.
Wat is het verschil tussen ‘Decision Makers’, ‘B2B’ en ‘Zakelijke beslissers’?
Definitie Decision Makers
Populatieomvang: 967.000 personen.
· Leeftijd 18+
· Werkzaam in bedrijf met 2+ werknemers
· Een van de volgende functies:
1. Algemeen directeur
2. Financieel directeur
3. (Eind)verantwoordelijke inkoop
4. Commercieel directeur / (eind)verantwoordelijke verkoop
5. (Eind)verantwoordelijke marketing
6. (Eind)verantwoordelijke personeelszaken
7. (Eind)verantwoordelijke automatisering/ IT/ informatie
8. (Eind)verantwoordelijke data
9. (Eind)verantwoordelijke juridische zaken
10. (Eind)verantwoordelijke operationele zaken
11. (Eind)verantwoordelijke security
12. Overig directielid
Definitie B2B
Populatieomvang: 1.176.000 personen
· Leeftijd 25 t/m 66 jaar
· Werkzaamheid in uren per week: > 25 uur
· Beroepsgroep:
o Zelfstandig ondernemer / ZZP'er
o Hogere manager (leidinggevend)
o Docent, onderzoeker, ingenieur / Hoger opgeleide specialist (leidinggevend)
Definitie Zakelijke beslissers
Populatieomvang: 1.146.000 personen
· Leeftijd 18+
· Grootte bedrijfsvestiging is groter dan 1
· Functie:
1. Algemeen directeur
2. Financieel directeur
3. (Eind)verantwoordelijke inkoop
4. Commercieel directeur / (eind)verantwoordelijke verkoop
5. (Eind)verantwoordelijke marketing
6. (Eind)verantwoordelijke personeelszaken
7. (Eind)verantwoordelijke automatisering/ IT/ informatie
8. (Eind)verantwoordelijke data
9. (Eind)verantwoordelijke juridische zaken
10. (Eind)verantwoordelijke operationele zaken
11. (Eind)verantwoordelijke security
· Eindverantwoordelijke aanschaf diensten: Eindbeslisser
FAQ
· Hoe kan ik de resultaten ontvangen?
o Via software van GfK Adware en Nielsen en via de contactpersonen bij DPG Media, Mediahuis, FD Mediagroep en Ad Alliance.
· Is er een planningstool (nodig) voor NMO Decision Makers 2024?
o Als gebruikers zelf analyses willen maken is daar software voor nodig. De software van GfK Adware en van Nielsen zijn hiervoor geschikt.
· Wanneer komt de volgende publicatie uit?
o De publicatie van DMS 2024 vindt plaats op 5 september 2024. De publicatiedatum van DMS 2025 is nog niet bekend.
· Zitten er ook ZZP’ers in de groep van Decision Makers?
o Ja, in DMS zitten ZZP’ers die zijn ingehuurd door organisaties en zo voldoen aan de definitie van een Decision Maker. Het gaat dus specifiek om ZZP’ers die vanuit hun rol beslissingen nemen bij (grote) bedrijven.
· Welke publishers doen mee aan Decision Makers Survey?
o FD Mediagroep, DPG Media, Ad Alliance en Mediahuis
· Hoeveel decision makers zijn er in Nederland?
o In Nederland zijn er 967.000 decision makers.
· Wie voert het onderzoek uit?
· Waarom worden twee jaargangen bij elkaar genomen in de publicatie?
o Door twee jaar veldwerk bij elkaar te nemen ontstaat een bredere basis die het mogelijk maakt om analyses te doen binnen specifieke doelgroepen en minder grote titels.
· Waarom is een apart Decision Makers Survey nodig? In de andere bereiksonderzoeken zitten toch ook zakelijke beslissers?
o Decision Makers is een kleinere groep dan zakelijke beslissers in het algemeen. Dus daar is een apart onderzoek voor nodig. Bovendien hebben we van alle decison makers allerlei nuttige achtergrondkenmerken die in reguliere bereiksonderzoeken ontbreken. Deze achtergrondkenmerken kunnen mediaplanners goed gebruiken voor de planning van specifieke campagnes.
· Wat maakt het NMO Decision Makers Survey uniek?
o NMO Decision Makers Survey is het enige onderzoek dat inzicht geeft in de samenstelling van de doelgroep decision makers en het is het enige onderzoek dat inzicht geeft in het mediagedrag van decision makers. Bovendien is het onderzoek crossmediaal.
· Wanneer liep het veldwerk voor NMO Decision Makers Survey 2024?
o Het veldwerk van NMO Decision Makers Survey 2024 liep van januari 2022 tot en met december 2023.
· Zit het NMO Decision Makers Survey straks ook in NMO Crossmedia?
o Nee, NMO Decision Makers Survey maakt geen onderdeel uit van NMO Crossmedia, maar blijft een losstaand onderzoek. Overigens is NMO Decision Makers Survey al crossmediaal van aard: het volledige mediagedrag (online en offline) van decision makers is in het onderzoek meegenomen.
Resultaten
Via de software tools van GfK Adware en Nielsen is het mogelijk om allerlei analyses te maken. Daarnaast is het mogelijk om bij de publishers achter DMS meer informatie te krijgen. Neem daarvoor contact op met de contactpersonen bij DPG Media, Mediahuis, FD Mediagroep en Ad Alliance. NMO heeft een infographic gemaakt met interessante resultaten.