Over NMO - Team
NMO is een organisatie met bevlogen professionals op de werkgebieden van onderzoek, data science en privacy in de wereld van media and marketing. Dagelijks werkt een hecht team aan de vele projecten binnen NMO.
Maak hieronder kennis met alle teamleden van NMO.
Ton Schoonderbeek
Samen met Patricia Sonius vorm ik de directie van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Als algemeen directeur houd ik me met name bezig met de organisatie rondom de onderzoeken en de koppeling naar de business van de achterbannen van het NMO.
Ik heb een lange staat van dienst in de wereld van communicatie en media en werkte voor mijn start bij NMO meer dan 25 jaar voor WPP in lokale, regionale en wereldwijde rollen. Ook was ik oprichter van Mindshare en GroupM in Nederland, voorzitter MWG, initiator van de AMMA’s en bekleedde ik vele bestuursrollen binnen SIRE, VEA en SUMMO. Op dit moment ben ik bestuurslid van de Stichting Reclame Code Commissie.
Patricia Sonius
Ik ben eindverantwoordelijke voor alle bereikscijfers in Nederland. Dat wil zeggen dat ik het fantastische team van NMO-onderzoekers aanstuur en samen zorgen wij ervoor dat we precies weten wat Nederland kijkt, luistert, leest en online bezoekt. Ik ben op onderzoeksgebied het aanspreekpunt voor zenders, mediabureaus en adverteerders die gebruik (willen) maken van onze gegevens. Ook ben ik dagelijks in nauw contact met de onderzoeksbureaus die de bereiksonderzoeken uitvoeren.
Frans Kok
Als Hoofd Communicatie van NMO wil ik graag aan de buitenwereld laten zien wat we aan het doen zijn en waarom. NMO is een complex project met verschillende onderzoeken die op de een of andere manier aan elkaar gelinkt zijn.
De ervaring die ik bij NLO heb opgedaan bij de transitie naar het nieuwe luisteronderzoek komt hierbij goed van pas.
Mariana Irazoqui
Als research manager Kijken houd ik supervisie over het NMO Kijkonderzoek en de door te voeren innovaties. Ik ben ik verantwoordelijk voor de voortgang, controle en kwaliteit van het dagelijkse kijkonderzoek, de panels, meettechniek en de meting van online video. Ik monitor de methodologische en technische ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de meting van het kijkgedrag. Verder zit ik technische werkgroepen voor. Ook het controleren van de gebruikte software- en calculatieregels door klanten van het kijkonderzoek valt binnen mijn domein. Als je NMO belt met onderzoekstechnische vragen zal ik die vaak beantwoorden. Tevens coördineer ik het Mediamonitoren project voor Kijken en Luisteren.
Dwarka Berloth
Als Manager Communicatie en Informatie ben ik samen met Frans Kok verantwoordelijk voor de communicatie van het NMO. Daarnaast ben ik ook het aanspreekpunt voor vragen.
Mijn aanpak is resultaatgericht en proactief. Ik vertaal ideeën naar heldere plannen en ben altijd nieuwsgierig, vooral op het gebied van media.
Nanda van Doornik
Met een voorliefde voor media, data, panelonderzoek en trends in consumentengedrag heb ik het enorm naar mijn zin bij NMO. Ik ben verantwoordelijk voor NMO Kijken in de eerste plaats. Aanvullend houd ik me ook bezig met NMO-overkoepelende onderwerpen en projecten, waaronder de harmonisatie en optimalisering bij vragenlijsten. Vanuit mijn achtergrond in zowel marketing, media en marktonderzoek, streef ik naar de hoogste kwaliteit, optimalisatie en bruikbare inzichten.
Inken Oestmann
Als Research manager Lezen houd ik me bezig met alle onderzoekstechnische aspecten rond het NMO printbereiksonderzoek. Ik heb veel contact met het onderzoeksbureau hierover, monitor de dagelijkse gang van zaken en geef uitleg aan achterbannen. Daarnaast zit ik in diverse expertgroepen waar het niet alleen om Lezen maar om alle NMO-onderzoeken gaat. Onder andere valt de Expertgroep Vragenlijsten onder mijn verantwoordelijkheid waarin we met vertegenwoordigers van alle NMO-bloedgroepen bepalen welke vragen in de verschillende vragenlijsten aan bod komen. Een heel afwisselende baan met veel uitdagingen!
Monique van Heusden
Als Mediaonderzoeker Lezen ben ik verantwoordelijk voor de kwaliteit en controle van het NMO printbereiksonderzoek. Ik controleer de vragenlijsten, de kwaliteit van het veldwerk, de codeboeken en onderzoeksresultaten van de publicaties van het printbereiksonderzoek. Ik onderhoud contact met de bureaus die mediaplanningssoftware aanbieden en controleer de publicaties in hun software. Daarnaast heb ik veel contact met ons onderzoeksbureau Ipsos, de uitgevers van de titels waarvan het printbereik wordt gemeten (dagbladen, magazines, huis-aan-huiskranten) en met andere partijen die vragen stellen over het onderzoek.
Sophie Waterloo
Als Lead Data Science ben ik verantwoordelijk voor de data science gerelateerde projecten binnen NMO. Hierin coördineer ik de kalibratie- en fusieprocessen binnen de bereiksonderzoeken, en verzorg ik de methodologische controles. Onder mijn projecten vallen bijvoorbeeld de fusie van DGM-kenmerken in de panelonderzoeken, Addressable TV, en NMO Crossmedia.
Erik Bijlsma
Ik ben verantwoordelijk voor de ontwikkeling, het testen en beheer van diverse applicaties, zoals het nmodata.nl dashboard, NMO Lezen coverwebsite, harmonisatietool voor NMO Online, QC-dashboards, Kijkcijfers App en registratie- en certificeringsapplicaties voor oplagecijfers. Ik fungeer als intern aanspreekpunt voor ICT-zaken, beheer cloud storage, SharePoint en CRM-applicaties, en bied ondersteuning aan collega's bij hardware, licenties en configuraties. Voor NMO Lezen verzorg ik oplagecontrole, rapportages voor bereikvalidatie en begeleid ik inventarisatieprocessen voor HAH-krantenbereiksonderzoek. In het NMO Online onderzoek bewaak ik harmonisatieprocessen van online data, classificeer nieuwe merken en onderhoud ik contact met onderzoeksbureaus Ipsos en Kantar voor het beheer van de non-tagged whitelist
Yvette van den Berg
Bij NMO heb ik de eer om de rol te vervullen van research manager Luisteren. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de dagelijkse coördinatie, voortgang en kwaliteit van het Luisteronderzoek.
Gezien de enorme transitie die het Luisteronderzoek heeft doorgemaakt is dit erg dynamisch omdat alles heel innovatief is. Hierdoor heb ik veel contact met diverse afdelingen van de onderzoeksbureaus maar ook met de achterbannen van de exploitanten en mediabureaus. Daarnaast werk ik met de andere collega’s aan de integratie van het totale NMO-onderzoek, gezien mijn brede media-achtergrond is dat iets waar ik ook veel plezier uithaal.
Martijn Brinkhoff
Als Research Manager houd ik me bezig met de dagelijkse gang van zaken, maar ook met lange termijnplannen van NMO Online. Het gaat hierbij voorbeeld om controle en kwaliteit van de dagelijkse data, het oplossen van meet-issues, onderzoekstechnische mogelijkheden verkennen en relevantie bevorderen. Hiervoor heb ik veel contact met onderzoeksbureaus en online publishers en ben ik het eerste aanspreekpunt.
Online bereiksonderzoek is altijd in beweging en daarom zo dynamisch en interessant.
Marlou Nelen
Bij NMO vervul ik de functie van bestuursassistente. Ik ondersteun de directie, organiseer vergaderingen, notuleer de NMO-bestuursvergaderingen en de vergaderingen van de Kamers Kijken, Lezen en Online. Daarnaast doe ik soortgelijke werkzaamheden voor JIC BRO, dat het bereiksonderzoek voor Buitenreclame uitvoert. Ook assisteer ik bij het organiseren van allerlei evenementen en bijeenkomsten.
Emmanuelle Swart
Als officemanager ben ik verantwoordelijk voor alle bijkomende administratieve, organisatorische en ondersteunende werkzaamheden binnen het NMO-kantoor. Daarnaast coördineer ik de totstandkoming van de kwartaal oplagecijfers (NMO print oplageregistratie) en ben ik daarbij het aanspreekpunt voor alle betrokken uitgevers.
Aleit Veenstra
Ik ben werkzaam als Research Manager en vind het enorm leuk om steeds op zoek te gaan naar optimalisaties en innovaties binnen onderzoek. Met verschillende databronnen, alle betrokken partijen en de bijbehorende methodologische kansen en uitdagingen. En uiteraard met behoud van de dagelijkse kwaliteit. Bij NMO krijg ik volop de kans om mijn ervaring op dit gebied in te zetten en verder uit te bouwen.