Om de definities van de zakelijke doelgroepen beter te laten aansluiten op de huidige markt, wordt er per 1 januari 2024 naast de bekende doelgroepen ‘Zakelijke beslisser’ en ‘ZZP’er’, de doelgroep ‘Zakelijke beslisser plus ZZP’er’ toegevoegd. Op deze manier wordt er een grotere zakelijke doelgroep als standaarddoelgroep door NMO uitgeleverd.
De doelgroep 'Zakelijke beslisser plus ZZP'er' omvat individuen van 18 jaar of ouder die een positie bekleden in de directie, eindverantwoordelijkheid dragen of beslissingsbevoegdheid hebben op ten minste één gebied. Deze personen dienen minstens twee werknemers binnen hun bedrijfsvestiging te hebben, of werkzaam te zijn als ZZP'er en minstens één werknemer binnen hun bedrijfsvestiging te hebben.
Aanvullend wordt het label van de zakelijke variabele ‘Business to Business (B-To-B)’ omgezet naar ‘Business to Business (oud)’. De definitie van ‘Business to Business’ is opgebouwd vanuit een beperking in leeftijd (25 t/m 66 jaar), op een beperkt aantal uren werkzaam (> 25 uur p/w) en op een specifieke beroepsgroep. Deze definitie van deze doelgroep dekte niet (meer) de lading en dat is de reden om deze doelgroep uit te faseren. Deze doelgroep zal waarschijnlijk per 2025 niet meer beschikbaar zijn.
Daarnaast vindt er een correctie plaats bij de doelgroep van ZZP’er. Een persoon werd eerder toegewezen tot ZZP’er als die persoon zichzelf identificeerde als ‘zelfstandige/ZZP’er’. Bij het gebruik van deze doelgroep is het echter ook belangrijk dat iemand als bedrijfsvestigingsgrootte 1 werknemer heeft en bovendien meerderjarig is. Deze twee kenmerken worden met het nieuwe jaar aangepast.
Deze aanpassingen in de zakelijke doelgroepen markeren een doelgerichte stap om de doelgroepdefinities nauwkeuriger af te stemmen op de hedendaagse marktbehoeften.
Heb je hier vragen over? Mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.