Skip to main content

PLATFORMREGISTRATIE BIJ GECODEERDE RADIOZENDERS NU VRIJWEL VOLLEDIG

‘Audio-other’ teruggebracht tot circa drie procent

Zenders die in het NMO Luisteronderzoek gebruikmaken van ‘encoding’, kunnen aan de hand van deze techniek inzicht krijgen in het platform waarop geluisterd is (zoals FM, DAB+ of IP). Van luistersessies die alleen via audiomatching worden geregistreerd, kan niet worden vastgesteld via welk platform dat gebeurt. Door deze luistersessies te hercoderen is het vanaf nu wél mogelijk om het bijbehorende platform te rapporteren. Daarmee neemt het gemiddelde aandeel ‘audio-other’ af tot circa drie procent.

Bij encoding wordt een voor het menselijk oor onhoorbare code met het audiosignaal meegestuurd. Wanneer elk platform of elke distributievorm wordt voorzien van een verschillende code, kan worden vastgesteld via welk platform geluisterd wordt. Wanneer een luistersessie niet door encoding maar wel door audiomatching is geregistreerd, ontbreekt informatie over het platform. Bij alleen audiomatching is het niet mogelijk om het platform van beluistering vast te stellen. In die situaties werd het platform van de luistersessies gecodeerd als ‘audio-other’. Het aandeel van ‘audio-other’ bedroeg ongeveer 12% van de luistersessies die horen bij de achttien zenders die op dit moment encoding toepassen (het aandeel van 12% staat voor 0,08% van de totale luistertijd gemeten onder alle aangesloten zenders).

Ipsos heeft in opdracht van de Technische Commissie (TC) van NMO een oplossing uitgewerkt die het aandeel van ‘audio-other’ terugbrengt van 12% naar gemiddeld circa 3%. De oplossing bestaat uit het hercoderen van luistersessies waarvan geen platform-informatie in de meting zit. Deze sessies worden voorzien van een platform-kenmerk dat is gebaseerd op eerder luistergedrag van het panellid. Voor de hercodering wordt het dichtstbijzijnde luistertraject naar dezelfde zender gebruikt om het platform toe te wijzen. Hierbij wordt gekeken van het luistergedrag van een hele week.

De TC heeft analyses laten uitvoeren op het aantal verschillende platformen per respondent. Gemiddeld maakt men gebruik van 1,7 verschillende platformen (doelgroep: 18+, meetperiode: juni, basis: 18 gecodeerde zenders).