NMO Kijken - FAQ
Hieronder vind je veel gestelde vragen en uiteraard antwoorden over NMO Kijken.
Anno 28 augustus 2023 nemen er 1650 Nederlandse huishoudens aan het kijkonderzoek. Begin 2024 is dit aantal opgehoogd naar 1850 huishoudens.
Nee, dat kan helaas niet. De panelleden voor het kijkonderzoek worden willekeurig geworven uit een bestand met alle Nederlandse huishoudens door het onderzoeksbureau Kantar. Dit is noodzakelijk om een representatieve steekproef voor heel Nederland te krijgen. Je kunt je daarom niet actief voor het kijkonderzoek aanmelden.
Op peildatum 28 augustus 2023 heeft het panel een omvang van 1.650 huishoudens. Dit wordt verder uitgebreid naar 1.850 huishoudens per januari 2024. Dit betreffen ongeveer 3600 personen.
Het Kijkerspanel is representatief voor Nederland. Hierin wordt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Gouden Standaard van het Expertise Center voor Marketing-insights (voorheen MOA), Onderzoek & Analytics en de informatie uit het Mediatrends onderzoek (eerder bekend als Establishment Survey) aangehouden als standaarden. Bij de nieuwe werving van het nieuwe kijkonderzoek wordt hier rekening mee gehouden.
De Focal Meter registreert op basis van een van tevoren afgestemde whitelist en kan geen andere online-consumptie registreren, zodat de privacy van alle panelleden wordt gewaarborgd. Deze whitelist is bekend bij panelleden.
Kijkcijfers
Het is mogelijk om kijkcijfers van meer dan twee weken geleden op te vragen. Hiervoor moeten wij precies weten welke kijkcijfers je wilt ontvangen. Dit kun je aangeven via het aanvraagformulier kijkcijfers.
Indien het om een beperkte hoeveelheid informatie gaat betreffende de doelgroep 6+, die op onze website heeft gestaan, kan NMO de gevraagde informatie vaak kosteloos leveren. Voor alle overige aanvragen brengt NMO kosten in rekening. Indien er kosten aan de aanvraag zijn verbonden, bedragen deze minimaal € 575,- (excl. BTW). Je ontvangt vooraf een offerte voor de exacte kosten.
Ben je particulier of student en wil je kijkcijfers aanvragen? Neem dan contact op met (één van) de zenders. "
NMO beschikt over de kijkcijfers vanaf 1 januari 2002. Voor cijfers van vóór deze datum kun je contact opnemen met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid via
NMO meet het kijkgedrag in Nederland naar Nederlandse en buitenlandse zenders. Voor kijkcijfers uit andere landen verwijzen we naar Glance (voorheen Eurodata). Klik hier voor meer informatie over buitenlandse kijkonderzoeken.
NMO kan van veel verschillende doelgroepen kijkcijfers leveren. Aan het toesturen van cijfers van een doelgroep anders dan 6 jaar en ouder, zijn altijd kosten verbonden, waarover je vooraf wordt geïnformeerd. Aanvraagvormulier.
Het kijkgedrag wordt op allerlei devices en schermen gemeten. Het grote schermgebruik is een standaard onderdeel van de kijkcijfers. Het terugkijken op de dag van uitzending of het terugkijken in één van de zes opvolgende dagen wordt in de prestaties van de zender meegerekend. De kijkcijfers zijn pas na zeven dagen definitief. Wanneer fase 2 van het vernieuwde kijkonderzoek gestart is, zal het kijkgedrag naar zenders, video on demand en videosharing platforms meegenomen worden in de kijkcijfers. In het tweede kwartaal van 2024 wordt daar het buitenshuis kijken naar zenders ook aan toegevoegd.
NMO brengt in kaart in hoeverre er naar streamingdiensten gekeken wordt. Kijkcijfers inclusief het online kijkgedrag kunnen gerapporteerd worden wanneer fase 2 van het vernieuwde kijkonderzoek van start gaat. Op welke wijze wordt nog bepaald. Alleen in samenwerking met streamingdiensten kan ook onderscheiden worden naar welke content kijkers binnen een streamingsplatform hebben gekeken, net zoals dat gebeurt voor de videoplatforms van de Nederlandse broadcasters.
Het terugkijken op de dag van uitzending of het terugkijken in één van de 6 opvolgende dagen wordt in de prestaties van de zender meegerekend. De kijkcijfers zijn pas na zeven dagen definitief. Het preview kijkgedrag wordt hierin niet meegenomen.
De Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO) is de eigenaar van de kijkcijfers.
Rapportage
Een televisiedag stopt niet om middernacht, maar loopt van 02:00 uur in de ochtend tot 02:00 uur de volgende dag. In onze gegevens komen tijdvakken van 00:00 tot 02:00 uur niet voor, omdat de dag pas om 02:00 uur begint, terwijl de klok niet eindigt om 00:00 uur, maar doorloopt tot (het fictieve) 26:00 uur. Deze verschuiving van het etmaal wordt toegepast omdat programma's na middernacht meestal doorlopen en omdat voor de kijkers de televisieavond niet om middernacht ophoudt.
Voor het opstellen van toplijsten hanteert NMO een aantal regels. In de regels staat o.a. dat toplijsten alleen programma's met een duur van 10 minuten of langer bevatten. Ook kan iedere programmatitel maar één keer in de lijst voorkomen. Van programma's die meerdere keren zijn uitgezonden, komt alleen de meest bekeken aflevering in de toplijst.
In het kader van NMO Kijken worden geen waarderingscijfers meer gemeten. Wel voert de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) waarderingsonderzoek uit. Voor informatie over de waardering van programma's verwijzen we naar de NPO, afdeling Publieksonderzoek.
NMO rapporteert dagelijks de volgende standaardresultaten: kijkdichtheid, het gemiddelde aantal kijkers, totale aantal kijkers en marktaandelen voor de doelgroep 6 jaar en ouder, voor de uitzenddag inclusief het uitgesteld kijken tot en met 6 dagen na de uitzenddag (TV Zendertotaal). Deze informatie is te vinden op het openbare deel van onze website.
Onderzoek
Met de oprichting van Stichting KijkOnderzoek, sinds 1 januari 2002 verantwoordelijk voor het Kijkonderzoek, ontstond één onderzoek naar het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking in opdracht van alle belanghebbende partijen. SKO is opgegaan in Nationaal Media Onderzoek (NMO). Samen met de Nederlandse TV-marketingorganisatie (Screenforce), de Bond van Adverteerders (bvA) en Platform Media-Adviesbureaus (PMA), participeert de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) in het NMO. Het Kijk- en Luisteronderzoek (KLO Informatie en Advies) was een afdeling van de NPO waarvan de naam later gewijzigd is in Publieksonderzoek.
Een overzicht van de zenders die op dit moment door NMO gemeten worden vind je hier.
Onderzoeksbureau Kantar beheert het Kijkerspanel met de kijkmeter en routermeter. Zij leveren ook de data en rapportages aan. Nielsen verzorgt de programmacodering en naamgevingen van de tv-uitzendingen (mediamonitoring). Onderzoeksbureau Ipsos beheert het Mediatrends onderzoek en het MediaCell panel (ook Multimedia panel genoemd) en levert deze data. In toekomstige rapportages zullen we gebruik maken van censusdata over het online kijkgedrag geleverd door TV-broadcasters (zoals ESPN, NPO, RTL, en Talpa) en TV-operators (zoals KPN en Ziggo).
Het onderzoek wordt gefinancierd door de Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO), waarin de huidige opdrachtgever Stichting Kijkonderzoek (SKO) zal opgaan. De stichting krijgt haar funding vanuit de deelnemende partijen en in het geval van het kijkonderzoek zijn dat voornamelijk Screenforce (de Nederlandse TV-marketing organisatie) en de NPO en een substantiële bijdrage van het Platform van Mediaadviesbureaus (PMA).
Overgang
Het vernieuwde NMO Kijkonderzoek is gelanceerd op 28 augustus 2023. Vanaf 29 augustus wordt de data verkregen door onderzoeksbureau Kantar gepubliceeerd.
Het vernieuwde NMO Kijkonderzoek is gestart op 28 augustus 2023 en richt zich op het kijkgedrag via het grote scherm. In de tweede fase van het nieuwe kijkonderzoek worden de data van de ‘Focal Meter’ van de huishoudens van het kijkerspanel samen met de volumedata van de websites en apps van broadcasters en operators toegevoegd aan de data uit de People Meter. De derde fase richt zich op de integratie van data uit het Multimediapanel met aanvullende informatie over het buitenshuis kijken.
De startdatum voor fase 2 van het vernieuwde kijkonderzoek is momenteel nog niet vastgesteld. We zijn druk bezig met de voorbereidingen en zullen de exacte datum zo snel mogelijk bekendmaken. Blijf onze website en LinkedIn-pagina volgen voor de nieuwste updates.
Vernieuwde onderzoeken van NMO-Lezen en NMO-Luisteren zijn reeds gelanceerd in 2022 en 2023. Het vernieuwde onderzoek van NMO Kijken wordt in drie fasen gelanceerd. Dit is gestart in 2023 en momenteel zijn we hard op weg naar de lancering van fase 2. Het vernieuwde onderzoek van NMO-Online is op 8 januari 2024 gelanceerd. NMO Outdoor en NMO-Cross Media zijn momenteel in ontwikkeling waarvan de lancering nog niet bekend is.
Dit is de formele opdrachtgever van het kijkonderzoek en deze organisatie zal in de loop van 2023 volledig opgaan in de stichting Nationaal Media Onderzoek. In 2023 zijn we reeds gestart met het gebruik van de naam Nationaal Media Onderzoek (NMO) om op deze ontwikkeling voor te sorteren en om duidelijk te maken dat het kijkonderzoek straks onderdeel is van een grotere media bereiks architectuur, waarin ook gemeten wordt wat men in Nederland leest ,luistert en online aan media consumeert.
Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO) is per 1 januari 2024 opgericht. NMO is een samenwerking van marketing brancheorganisaties van de mediabedrijven, te weten MMA, NDP Nieuwsmedia, Audify, Vinex en Screenforce, samen met de bvA (de adverteerders) en de bij het PMA aangesloten mediabureaus om al het bereiksonderzoek in Nederland te organiseren. De ambitie is uiteindelijk inzicht in te verschaffen in wat Nederland leest, kijkt, luistert via alle mediakanalen en apparaten.
Begrippen
'Light zenders' zijn TV-zenders, waarover alleen gerapporteerd wordt het cumulatieve bereik per week of per maand. Dit is een voorwaarde om betrouwbare resultaten te kunnen rapporteren, gezien het kleiner publiek van deze themazenders.
Op de pagina Begrippen staan veel begrippen uitgelegd.
Uitzenddag kijkcijfers zijn kijkcijfers van de dag van uitzending, d.w.z. kijkcijfers 'tijdens de uitzending' en het uitgesteld kijken op dag 0 (dag van uitzending). Deze zijn de ochtend na uitzending beschikbaar. In de definitieve kijkcijfers (TV Zendertotaal) is het uitgesteld kijkgedrag op de dag van uitzending en de 6 opvolgende dagen verwerkt. De kijkcijfers van de uitzenddag zijn voorlopige kijkcijfers, omdat het TV Zendertotaal pas na zeven dagen na uitzenddatum beschikbaar is. Deze cijfers zijn alleen voor een beperkte groep intern beschikbaar.
Vanaf 28 augustus 2023 zijn deze cijfers niet meer beschikbaar voor externe rapportages.
Lineaire streams zijn uitzendingen of video's die op hetzelfde moment wordt bekeken als dat het uitgezonden wordt. Dit is een onderdeel van online video.
De definitieve (consolideerde) kijkcijfers zijn de kijkcijfers waarbij het live kijken, samen met het uitgesteld kijkgedrag op de dag van uitzending en de 6 opvolgende dagen zijn verwerkt. Dit noemen we ook wel TV Zendertotaal. Definitieve cijfers zijn altijd hoger dan de voorlopige kijkcijfers (Uitzenddag) waarbij alleen de cijfers van de dag van uitzending zijn meegenomen.
Stichting KijkOnderzoek (SKO) is sinds 2002 verantwoordelijk voor het onderzoek naar het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking. SKO (Stichting Kijkonderzoek) is één van de initiatiefnemers van NMO (Nationaal Media Onderzoek).
Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO) is per 1 januari 2024 opgericht. Samen met de onderzoeksbureaus Ipsos en Kantar is NMO verantwoordelijk voor de mediabereiksonderzoeken van Nederland. NMO is een samenwerking van marketing brancheorganisaties van de mediabedrijven, te weten MMA, NDP Nieuwsmedia, Audify, Vinex en Screenforce, samen met de bvA (de adverteerders) en de bij het PMA aangesloten mediabureaus om al het bereiksonderzoek in Nederland te organiseren. De ambitie is uiteindelijk inzicht in te verschaffen in wat Nederland leest, kijkt, luistert via alle mediakanalen en apparaten.
Addressable TV
Addressable TV is een vorm van televisiereclame waarbij commercials specifiek kunnen worden gericht op huishoudens op basis van gegevens over de kijker. Dit betekent dat verschillende huishoudens verschillende commercials kunnen zien tijdens hetzelfde reclameblok, afhankelijk van hun specifieke kenmerken of eerder kijkgedrag.
Op dit moment biedt alleen VodafoneZiggo de mogelijkheid om ATV in te zetten, waarbij het alleen wordt toegepast in huishoudens die hiervoor toestemming hebben gegeven. Een deel van die huishoudens zit ook in het panel van het NMO Kijkonderzoek.
Vanaf 14 oktober 2024 worden kijktrajecten van panelleden die een addressable spot hebben gezien, gemarkeerd in de ruwe data. Dit gebeurt door middel van een watermerk dat wordt meegegeven aan de addressable spot. De kijkmeter herkent dit watermerk zodat een onderscheid gemaakt kan worden tussen lineaire en addressable spots.
NMO heeft geen eigenaarschap over de technieken of toepassing van addressable targeting op settopboxen. Momenteel is VodafoneZiggo de enige (data)leverancier van deze propositie. Zij hebben consent gevraagd aan de consument, en dus ligt de verantwoordelijkheid van privacywaarborging van addressable uitingen in geen geval bij NMO. Voor privacy-vraagstukken rondom addressable TV verwijzen we naar Talpa Media en Ad Alliance die deze vorm van advertising aanbieden.
Op dit moment worden alleen een addressable spots uitgeleverd bij het live kijken naar reclameblokken. De spots kunnen worden opgenomen en later gekeken worden, dan komen de addressable spots ook terug in de data van uitgesteld kijken. De correctiemethode wordt toegepast op alle trajecten, live en uitgesteld kijken. In de toekomst willen broadcasters ATV ook toepassen op uitgesteld kijken.
Momenteel wordt addressable TV alleen aangeboden door Talpa Media en Ad Alliance.
TV wordt traditioneel afgerekend op basis van Gross Rating Points (GRP’s). Bij addressable TV wordt er gebruikt gemaakt van een ad server voor het inkopen en rapporteren van advertenties, waarbij wordt afgerekend op kosten per duizend impressies (CPM). Voor verdere vragen over afrekenen verwijzen we naar Talpa Media en Ad Alliance die deze vorm van advertising aanbieden.
Deze panelleden worden niet meegenomen bij de bepaling van de kijkdichtheid van de spot of van de blokkijkdichtheid bekeken per spot die vervangen is met een addressable spot.
Bij het toepassen van de correctie, wordt er gekeken naar Nielsen spotfiles en wordt de seconde in het midden van de spot bepaald. Panelleden die in het midden van de spot naar een addressable spot keken (i.p.v. de lineaire spot) worden geselecteerd: het ‘midden van de spot’-principe. Deze panelleden worden vervolgens niet meegenomen bij de berekening van de kijkcijfers voor de spot of van de blokkijkdichtheid bekeken per spot. Deze methode wordt toegepast in de software en alléén bij de berekening van blokresultaten per spot (en niet voor de gehele blokkijkdichtheid), zoals gebruikt worden in spot-, adverteerder-context modules zoals afrekenmodules.
Zodra de data van de kijkmeters verzameld zijn, worden deze geanalyseerd door software om te onderscheiden of een panellid een lineaire of een addressable spot heeft gezien. De spotkijkdichtheid wordt berekend over de hele minuut waarin de spot start. Omdat er meerdere spots binnen een minuut kunnen starten, moet de correctie alleen op de juiste spot worden toegepast. Dit wordt gedaan door te kijken naar de panelleden die in het midden van de spot naar een andere spot (i.e. addressable) keken dan naar de lineaire spot.
Deze panelleden worden vervolgens niet meegenomen bij de bepaling van de kijkdichtheid van de spot. De kijkdichtheid van het blok wordt berekend over de gehele duur van het blok. Het is dus noodzakelijk om de blokkijkdichtheid per spot te corrigeren. De huidige blokkijkdichtheid blijft echter behouden.
Correctie, of 'ontdubbeling', is nodig bij addressable TV omdat het belangrijk is om te onderscheiden of een kijker bereikt is door een lineaire spot of een addressable spot zodat er geen dubbeltellingen plaats vindt. Dit gebeurt technisch door een watermerk toe te voegen aan de addressable spots, wat de kijkmeter herkent. Bij de datacorrectie in de software moet vervolgens rekening gehouden worden met de juiste toewijzing van kijkcijfers voor individuele spots en de totale kijkdichtheid van reclameblokken.
NMO heeft calculatie- en rapportageregels opgesteld voor de addressable correctie in de kijkcijfers. De kijkdata worden ontsloten via verschillende software tools die elk hun eigen functionaliteiten hebben en daarmee ook elk eigen kaders waarbinnen de correctie geïmplementeerd wordt. Softwarebureaus zijn getoetst op de juiste toepassing van deze regels en worden hiervoor gecertificeerd. In het algemeen geldt voor gebruikers dat bij het analyseren van spots de gecorrigeerde kijkdichtheden standaard zijn. Het gaat hier om rapportages van spots en blokresultaten per spot, zoals gebruikt worden in spot-, adverteerder-context modules en diverse afrekenmodules. Bij de andere analyses (zoals kijktijd in programmamodules) worden standaard de ongecorrigeerde kijkdichtheden weergegeven.
Als het gaat om de berekening van de correctie dan vervalt bij de berekening van de spotkijkdichtheid de kijkminuut waarin een panellid een addressable spot heeft gekeken. Dit is omdat de berekening van een spot op minuutniveau gebeurt, en wordt teruggebracht naar de minuut waarin de spot is gestart. Dus wanneer een spot start in de minuut 19:52:00 dan zal de minuut 19:52:00 – 19:52:59 van een ‘addressable kijker’ worden verwijderd in de berekening van die specifieke spotkijkdichtheid.
Voor het bereik geldt hetzelfde principe als bij 6 beschreven. Wordt de spot vervangen door een addressable spot, dan wordt de correctie toegepast en vervallen bereikte panelleden van de berekening van het bereik van lineaire spots en de lineaire blokken voor deze spots in spotmodules. Het bereik van de campagne waarbij een spot is vervangen met een addressable spot wordt hiermee gecorrigeerd.
Als het gaat om de berekening van de correctie dan vervallen de kijktrajecten van de panelleden bereikt door de addressable spot bij de berekening van de blokkijkdichtheid en bereik. Bij de berekening van de blokkijkdichtheid en blokbereik per spot/campagne vervalt het kijktraject van het gehele blok wanneer het panellid een addressable spot heeft gekeken volgens het ‘midden van de spot’ principe. Dit is van toepassing op spot-, adverteerder-context modules en diverse afrekenmodules (zoals bij 6 beschreven).
De correctiemethode vindt plaats op spotniveau, en wordt dus niet toegepast in de berekeningen voor programma’s en tijdvakken in overige modules. Ook de berekeningen op reclameblokken worden daar niet aangepast; alleen wanneer men een analyse uitvoert op de blokkijkdichtheid van een specifiek geselecteerde spot of campagne houdt de software rekening met de correctie.
Nee, de correctie wordt automatisch toegepast in de software. Het is binnen sommige software mogelijk om de correctie ‘uit te zetten’ om de ongecorrigeerde cijfers te zien. Dit verschilt per softwareapplicatie.
In het kijkonderzoek wordt gerapporteerd op lineaire (reguliere) spots. Inzichten in het aantal kijkers naar addressable spots is in dit stadium niet mogelijk. Door de toegepaste correctiemethodiek zorgen we ervoor dat de lineaire spots zuiver gerapporteerd worden.
Er wordt een watermerk meegegeven in de addressable spot die door de kijkmeter wordt uitgelezen. Op basis van dat kenmerk kunnen we in de data de kijkers van lineaire (reguliere) spots onderscheiden van kijkers van addressable spots. De software past standaard de calculatieregels toe die nodig zijn voor de correcte berekening van GRP's. Wanneer men de gecorrigeerde data gebruikt, worden alleen de currency-resultaten voor lineair uitgezonden spots gegeven.
De software zorgt dat de correctie altijd aan staat. In sommige softwaremodules (bij bepaalde software leveranciers) kan je de correctie aan/uit zetten.
Addressable spots kunnen alleen voorkomen in het kijkonderzoek bij zenders die geaudit worden door Nielsen en binnen de spotanalyse–modules in de software. Voor programma- en tijdvakanalyses in de software werken we standaard met ongecorrigeerde kijkcijfers. Dan kijken we naar kijkers per minuut, tijdvak of programma in analyses waarop de correctie niet nodig is.
Dit kan je niet per persoon in de data zien. In principe geldt dat in het kijkonderzoek gerapporteerd wordt op lineaire (reguliere) spots. Inzichten in het aantal kijkers van addressable spots is in dit stadium niet mogelijk. Voor dergelijke inzichten verwijzen we naar Talpa en Ad Alliance die deze vorm van advertising aanbieden.
Dit is afgestemd door alle participerende marktpartijen. De correctiemethodiek waarop we zijn uitgekomen binnen NMO in samenwerking met stakeholders, betreft een eerste fase van corrigeren voor addressable advertising. Omdat addressable advertising nieuw is in de Nederlandse markt, betreft het een methodiek gebaseerd op enkele aannames. Wanneer Addressable TV eenmaal in de markt is geïntroduceerd en verder uitgebreid wordt, kunnen we wellicht overstappen op een meer precieze methode om voor addressable spots te corrigeren.
De uitbreiding betreft dan met name het aantal huishoudens die addressable advertising kunnen ontvangen via een settopbox. Op den duur kunnen we in samenwerking met de stakeholders/broadcasters kijken hoe addressable TV onderdeel kan uitmaken van de kijkdata, waarbij we dan niet alleen corrigeren voor addressable uitingen op lineaire (reguliere) spots, maar ook kunnen rapporteren op het bereik van addressable spots.
De correctiemethode vindt plaats op spotniveau, en wordt dus niet toegepast in de berekeningen voor programma’s en tijdvakken. Wanneer men toch op spotniveau analyses wil doen op aaneengesloten kijktrajecten, dan zullen addressable kijkers niet meetellen indien er een addressable spot is uitgeserveerd binnen het tijdvak van de spotanalyse.
Nee, dat is niet mogelijk. In principe geldt dat in het NMO kijkonderzoek gerapporteerd wordt op lineaire (reguliere) spots. Inzichten in kijkers van addressable spots is in dit stadium niet mogelijk. Voor inzichten op welke doelgroepen getarget worden middels addressable technieken verwijzen we naar Talpa en AdAlliance die deze vorm van spots aanbieden.