NMO Online kent drie bronnen op basis waarvan het bereik van websites en apps wordt vastgesteld.
- Allereerst is er het panel waarin ook het NMO Kijkonderzoek wordt gemeten. In de huishoudens van dit panel is de Focal Meter van Kantar geïnstalleerd, een routermeter die al het Wifi-verkeer kan meten van alle aanwezige devices in dat huishouden.
- De tweede bron is het Multimedia Panel van Ipsos van waaruit ook het NMO Luisteronderzoek tot stand komt. Panelleden zijn uitgerust met de MediaCell+ app die naast het luisteren naar radiozenders ook het bereik van sites en apps meet via de techniek van RealityMine.
- De derde bron die gebruikt wordt, bestaat uit censusdata: zeer gedetailleerde en complete data over het gebruik van websites en apps. Censusdata ontstaan op basis van meettags die deelnemende publishers integreren in hun websites en apps. Zo’n tag lijkt op de code van bijvoorbeeld Google Analytics en wordt aangeroepen op het moment dat een gebruiker op een website en/of app komt; dat hoeft niet per definitie een panellid zijn. De meettag bevat allerlei informatie over de te meten website, app of losse content en zorgt ervoor dat alle informatie die nodig is uiteindelijk op correcte wijze in de data komt.
De metingen op basis van deze tags leveren informatie over het totale volume van het gebruik van een website en/of app. Met volume wordt hier bedoeld: het aantal pagina’s van een website of app die is bezocht of de content die is bekeken, ongeacht het aantal personen, browsers en/of cookies.
De censusdata bevatten geen informatie over welke personen de website of app hebben gebruikt, of de online content hebben bekeken. In de censusdata is ook niet bekend welke apparaten bij dezelfde persoon horen, wat nodig is om tot ontdubbeling van bereik te komen. Deze informatie wordt voor NMO Online uit de twee genoemde panels gehaald.