NMO Online - FAQ
Hieronder vind je veelgestelde vragen en uiteraard antwoorden over NMO Online.
Census data
De censusdata bestaan uit alle pageview tellingen van alle websites en apps die in NMO Online gemeten worden. Ook de kenmerken van de pageviews die worden gemeten worden hiertoe gerekend, zoals tijdsduur, content categorie, gebruikt device etc.
Bekijk ook deze video waarin Research managers Martijn Brinkhoff en Yvette van den Berg het verschil toelichten.
Op alle pagina’s van alle websites en apps die gemeten worden staan tags. Een tag is een stukje code waarmee we kunnen zien dat een pagina in een website of app is bezocht en dat deze mee moet tellen in NMO Online.
De censusdata dienen als input voor de berekening van bereik van websites en apps. In de NMO Online output data komen de pageview volumes (globaal) overeen met de pageview volumes in de censusdata.
NMO kan alle censusdata inzien en de deelnemende publishers kunnen in de dashboards die VINEX en NMO hebben opgezet hun eigen census data inzien.
Ja. De censusdata moeten globaal overeenkomen met interne metingen, bijvoorbeeld m.b.v. Google Analytics. Hierbij is het belangrijk om erop te letten dat dezelfde website- en app onderdelen worden vergeleken.
De censusdata zelf worden niet gepubliceerd. In de NMO Online output data worden wel de pageview volumes van websites en apps gepubliceerd.
In de eerste plaats wordt de tag, waarmee data worden verzameld, gecontroleerd op volledigheid en juistheid door het NMO-team. Daarnaast worden de censusdata die zichtbaar zijn in de dashboards samen met de publisher gevalideerd. Ten derde worden nieuwe websites en apps en secties in de dataverwerking opgemerkt en wordt ervoor gezorgd dat alle relevante data worden verwerkt. Tenslotte vinden er regelmatig controles plaats of de websites en apps en secties die verwacht worden in de data ook zichtbaar zijn in de paneldata.
NMO publiceert een issuelijst op nationaalmediaonderzoek.nl achter een login. Daarnaast wordt nog onderzocht of de issuelijst in de analysesoftware kan worden geraadpleegd.
Wat wordt er gemeten?
Ja, verkeer op websites en apps via sociale media wordt gemeten, net zoals al het andere verkeer. Bereik op de sociale media zelf valt momenteel buiten de scope van NMO Online.
Ja, verkeer buitenshuis wordt ook gemeten.
Nu nog niet maar ontwikkeling hiervan is een wens en wordt in een later stadium opgepakt.
De doelgroepkenmerken van DGM zitten vanaf 1 januari 2024 in de NMO Online data voor de markt.
Nee, nu nog niet. De publicatie van het bereik van websites en apps van deelnemende uitgevers noemen we NMO Online fase 1. In fase 2 wordt het bereik van websites en apps van niet-deelnemers toegevoegd. Daarna wordt het bereik van online video van de deelnemende uitgevers beschikbaar gemaakt.
Ja, NMO Online zal deel uitmaken van de crossmediale dataset die door NMO wordt ontwikkeld.
Er wordt momenteel hard gewerkt aan de crossmediale dataset. Dit is echter een complex proces en we verwachten niet dat deze dataset beschikbaar is voor de zomer van 2024.
De kern blijft bereik en het pageview-volume. Wel zijn de indelingen van publishers, publisher units, content classificaties en dergelijke aangepast en opgeschoond en passen deze nu beter bij de behoefte van gebruikers.
Na lancering worden de data wekelijks opgeleverd.
De Regionale Publieke Omroep (RPO) is vanaf juli 2023 gepubliceerd in de data als publisher “Regionale Publieke Omroep”, als merk “RPO” en met de titels “RPO web” en "RPO app". Op termijn zullen de bereikcijfers van de afzonderlijke omroepen gepubliceerd worden.
Voor NPO geldt dat alle websites en apps in NMO Online worden gemeten. Bij NPO zijn echter technische issues opgetreden waardoor volumes gedurende langere tijd niet correct waren. Om die reden is besloten om NPO bij uitlevering van de eerste NMO Online dataset niet op te nemen. Een groot deel van de NPO merken wordt inmiddels met correcte volumes gemeten en deze merken zijn daarom vanaf 1 maart 2024 zichtbaar in de NMO Online data.
De merken van deelnemende publishers worden nagenoeg allemaal gemeten. In NMO Online fase 2 worden de merken van een groot aantal niet-deelnemers toegevoegd. Denk hierbij aan Google, etc. Bol.com
De data kunnen geanalyseerd worden via de gecertificeerde software leveranciers TechEdge en GfK Adware. NMO Online zal algemene toplijsten publiceren op nationaalmediaonderzoek.nl.
Op 8 januari 2024 om 12 uur komt de officieel goedgekeurde NMO Online dataset beschikbaar die door iedereen zonder voorbehoud mag worden gebruikt. Op dat moment is NMO Online dé marktstandaard voor het plannen van websites en apps.
Panels
NMO Online output data die gebaseerd zijn op een te kleine steekproef worden rood gemaakt.
Een panel is per definitie van beperkte omvang. Het NMO Online panel is groot genoeg om op zichzelf de meeste merken correct te meten. NMO maakt naast het panel gebruik van census data waar alle pageviews in zitten. Door de combinatie van deze twee databronnen kunnen toch ook de kleinere merken en titels correct worden gemeten.
NMO Online maakt gebruik van een ander, vers geworven en dus actueler panel. Een ander panel, met andere mensen, betekent andere resultaten.
Nee, het panel van NMO Online is vers geworven en een compleet ander panel.
Dataverwerking
We hanteren hiervoor de rapportageregel die aangeeft dat bij een steekproef van minder dan 225 personen (in het uitgebreide panel) verdere uitsplitsingen niet verantwoord zijn.
Het bereik in NMO Online gaat om unieke mensen. Het aantal users zegt iets over het aantal browsers. Als een persoon met een smartphone een website bezoekt en daarna dezelfde website bezoekt met een laptop, dan is deze persoon voor NMO Online nog steeds één persoon maar in interne metingen twee users. Bovendien is de meting van het aantal unique users sterk aan inflatie onderhevig. Users worden gemeten met behulp van cookies en cookies hebben een steeds kortere levensduur en dus loopt het aantal users door de tijd heen sterk op. NMO adviseert het aantal intern gemeten users niet te vergelijken met bereik. Wel is het nuttig om het intern gemeten pageview-volume te vergelijken met het pageview volume dat in NMO Online wordt gerapporteerd.
Ja, NMO Online is voor de Nederlandse markt ontwikkeld, maar maakt wel gebruik van kennis en ervaring van projecten uit het buitenland.
NMO heeft geen inzicht in de onderzoekmethodiek van GFK DAM. Een algemeen belangrijk verschil is dat NMO Online tot stand is gekomen in samenwerking met de publishers, PMA en BVA en zodoende beschouwd kan worden als de marktstandaard.
Verbeteringen
In NOBO lag de nadruk op het meten van online merken en werd de split naar web en app modelmatig gemaakt. In NMO Online wordt iedere website en app afzonderlijk gemeten.
Dit zijn de belangrijkste verschillen: NMO Online maakt gebruik van een ander, vers geworven en dus actueler panel en bovendien is het beter uitgebalanceerd. Er wordt nog passiever gemeten. Alle websites en apps worden afzonderlijk gemeten. Traffic via social media wordt rechtstreeks gemeten en niet meer gemodelleerd.
Dit zijn de belangrijkste verschillen: NMO Online maakt gebruik van een ander, vers geworven en dus actueler panel en bovendien is het beter uitgebalanceerd. Er wordt nog passiever gemeten. Alle websites en apps worden afzonderlijk gemeten. Traffic via social media wordt rechtstreeks gemeten en niet meer gemodelleerd.
De publicatie van het bereik van websites en apps van deelnemende uitgevers noemen we NMO Online fase 1. In fase 2 wordt het bereik van websites en apps van niet-deelnemers toegevoegd. Daarna wordt ook nog het bereik van online video toegevoegd. Bovendien beschouwen we de huidige modellen in de data kalibratie niet als definitief maar zal worden geprobeerd die te optimaliseren indien mogelijk.