NMO, het Nationaal Media Onderzoek, is het centrale instituut in Nederland dat verantwoordelijk is voor het meten van mediabereik. Het is opgericht om één geïntegreerd en betrouwbaar beeld te geven van het mediagedrag van Nederlanders, over alle platformen heen. Dit is van groot belang voor adverteerders, mediabureaus en uitgevers, die deze gegevens gebruiken om campagnes te plannen, media te kopen en doelgroepen te analyseren. Daarmee draagt het onderzoek ook bij aan inzichten in de maatschappelijke representatie binnen het Nederlandse medialandschap.
Bij NMO zijn we ons ervan bewust hoe belangrijk de bescherming van uw persoonsgegevens is. NMO als zogenoemde verwerkingsverantwoordelijke doet er alles aan om die persoonsgegevens op een verantwoordelijke manier te verwerken, in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming; in het bijzonder de Algemene Verordening Gegevensbescherming en toepasselijke uitvoeringswetgeving & de Telecommunicatiewet.
Taken en doelstellingen NMO voert bereiksonderzoek uit voor televisie, radio, printmedia, online media en buitenreclame. Het doel is om inzicht te geven in wat mensen consumeren, via welk medium, op welk moment en met welk apparaat. De resultaten van deze onderzoeken vormen de officiële marktstandaarden, ook wel "currencies" genoemd, die gebruikt worden in de Nederlandse media-industrie.
Onderzoeksprojecten NMO is verantwoordelijk voor verschillende deelonderzoeken. Zo is er NMO Kijken, dat het kijkgedrag via televisie en video-on-demand meet. NMO Luisteren richt zich op het luistergedrag via radio en streaming audio. NMO Lezen onderzoekt het bereik van kranten, tijdschriften en folders. Daarnaast is er NMO Online, dat het gebruik van websites en apps in kaart brengt. Andere onderzoeken zijn NMO Mediatrends, dat jaarlijks het bezit en gebruik van apparaten en mediaconsumptie onderzoekt, en NMO Kids Monitor, dat zich specifiek richt op kinderen tussen 6 en 12 jaar. Voor zakelijke doelgroepen en hun mediagedrag is er de NMO Decision Makers Survey.
Methodes en technologie De onderzoeken van NMO worden uitgevoerd met een combinatie van traditionele en innovatieve methoden. Zo worden er panels ingezet van representatieve groepen Nederlanders die continu hun mediagedrag registreren. Deelnemers aan deze panels zijn specifiek geselecteerd en worden uitvoerig geïnformeerd over de exacte metingen die plaatsvinden. Men ontvangt daarvoor een kleine vergoeding. Pas nadien panel leden akkoord zijn, gaat NMO over tot specifieke metingen bij deze panel leden. Als je niet deelneemt aan een van de NMO onderzoeken, wordt je gedrag dus ook niet gemeten door NMO.
Voor het meten van online gedrag wordt gebruikgemaakt van de Focal Meter, een apparaat dat via wifi het internetgebruik in huis meet. Het luistergedrag wordt passief geregistreerd via de MediaCell-app op smartphones. Voor televisie wordt gebruikgemaakt van de People Meter 7, een tablet die het kijkgedrag per televisietoestel vastlegt. Vragenlijsten en steekproeven worden ingezet voor het meten van printbereik en voor aanvullende inzichten rondom mediagebruik en consumptie, zoals voor NMO Mediatrends en de NMO DoelgroepMonitor.
Daarnaast worden zogenaamde censusdata gecombineerd binnen de onderzoeken van NMO. Dit is gebaseerd op meettags die deelnemende media-eigenaren integreren in hun websites en apps. De metingen op basis van deze tags leveren informatie over het totale volume van het gebruik van een website en/of app; ook wel ‘tellingen’ van het totaal aantal bezoekers en kijkers. De censusdata bevatten geen informatie over welke personen de website of app hebben gebruikt, of de online content hebben bekeken.
Uitvoering en samenwerking De uitvoering van de onderzoeken ligt in handen van gespecialiseerde onderzoeksbureaus. Kantar is verantwoordelijk voor het Kijkonderzoek en het Online onderzoek; Ipsos voert het Luister- en Printonderzoek uit alsmede de onderzoeken voor aanvullende inzichten rondom mediagebruik en consumptie. NMO zelf coördineert het geheel en bewaakt de kwaliteit en integratie van de verschillende deelonderzoeken. Het instituut wordt gedragen door een Joint Industry Committee (JIC), waarin publieke en commerciële mediaorganisaties, mediabureaus en adverteerders samenwerken om tot een breed gedragen en betrouwbaar mediabereikmodel te komen.
Deelname aan NMO onderzoeken Huishoudens of personen die deelnemen aan een NMO-onderzoek helpen vrijwillig mee aan het meten van hun mediagedrag. Kantar installeert meetapparatuur in huis, zoals een Kijkmeter en een Online meter, om het kijkgedrag en gebruik van geselecteerde websites en apps te registreren. Alleen vooraf goedgekeurde platforms worden gemeten, en alle gegevens worden strikt vertrouwelijk en gepseudonimiseerd verwerkt. Ipsos gebruikt de verzamelde data uitsluitend voor onderzoeksanalyse en combineert deze eventueel met andere NMO-onderzoeken, zonder dat de informatie herleidbaar is tot individuele personen of wordt ingezet voor commerciële doeleinden.
Bent u deelnemer (panellid of respondent van een ander NMO-onderzoek) of gevraagd als deelnemer, en mocht u meer informatie willen over hoe de gegevens gebruikt worden: dan kunt u de privacyverklaring raadplegen van het uitvoerende onderzoeksbureau (Kantar of Ipsos). U kunt daarbij ook de contactgegevens vinden voor verdere vragen over het betreffende onderzoeksproject.
Raadplegingen: 45
Geschreven door Dwarka op . Geplaatst in Uncategorised.