Skip to main content

Maandag 28 augustus start het vernieuwde NMO Kijkonderzoek. Wat gaat er precies gebeuren?

Maandag 28 augustus start de officiële meting van het vernieuwde NMO Kijkonderzoek. De uitvoering van het kijkonderzoek is in handen van onderzoeksbureau Kantar Media. Het onderzoek kent een groot aantal verbeteringen. Naast verbeterde gebruiksvriendelijkheid en een groter panel, is de techniek van de meting fijnmaziger en maakt het mogelijk om nieuwe vormen van reclame zoals addressable advertising in kaart te brengen. Hoe ziet deze overgang eruit en wat gaat er precies gebeuren op 28 en 29 augustus?

Wanneer vindt de overgang naar het nieuwe onderzoek plaats?

Op maandag 28 augustus levert GfK de kijkcijfers, zowel de definitieve als voorlopige cijfers. Dit betreffen de kijkcijfers tot en met zondag 27 augustus. Op dinsdag 29 augustus levert Kantar Media de kijkcijfers van 28 augustus. Vanaf 29 augustus kan men intern gebruik maken van de data van het nieuwe kijkonderzoek.

Tot wanneer worden de voorlopige kijkcijfers gepubliceerd?

Op de website zijn tot en met 28 augustus 13:00 uur de voorlopige kijkcijfers (dat zijn de cijfers  van het moment van de uitzending en het uitgesteld kijken op de uitzenddag) tot en met zondag 27 augustus te zien. Na dat moment zie je alleen de definitieve kijkcijfers op de website en in de vernieuwde kijkcijfer app.

Vanaf wanneer zijn alleen definitieve kijkcijfers te zien op de website?

Vanaf 28 augustus 13:00 uur worden op de website alleen de definitieve kijkcijfers getoond. Marktpartijen behouden altijd inzicht over voorlopige kijkcijfers via eigen software.

Vanaf wanneer mogen de voorlopige kijkcijfers niet meer gepubliceerd worden?

28 augustus is de laatste dag waarop de voorlopige cijfers tot en met 27 augustus extern gepubliceerd mogen worden. Vanaf 29 augustus mogen de voorlopige kijkcijfers niet meer gepubliceerd worden op de website en de app van het NMO. Dit betekent dat je vanaf maandag 4 september de eerste definitieve kijkcijfers van het nieuwe onderzoek kunt inzien en daarover kunt rapporteren. Dit betreft de rapportage van de definitieve kijkcijfers vanaf 28 augustus.

Vanaf 29 augustus mogen zenders nog steeds enkel onder bepaalde voorwaarden kijkcijfers rapporteren. Zenders kunnen rapporteren over gemiddelden, totaal aantal kijkers en andere resultaattypen. Voorlopige rapportage van alle resultaattype waarmee marktaandeel berekend kan worden, mogen niet gepubliceerd worden. Interne rapportage blijft altijd mogelijk voor gebruikers van de kijkcijfers.

Welke data is wanneer te zien?

Publicatiedatum Kijkcijfers over rapportagedag Onderzoeksbureau GfK/Kantar Type kijkcijfers Publicatie Kijkonderzoek.nl
28-8 27-8 GfK Voorlopig Ja
29-8 28-8 Kantar Voorlopig Nee
29-8 22-8 GfK Definitief Ja
4-9 28-8 Kantar Definitief Ja

 

Heb je een andere vraag? Kijk dan naar de FAQ of jouw vraag erbij staat of neem contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.