Skip to main content

Over NMO - Team


NMO is een organisatie met bevlogen professionals op de werkgebieden van onderzoek, data science en privacy in de wereld van media and marketing. Dagelijks werkt een hecht team aan de vele projecten binnen NMO.

Maak hieronder kennis met alle teamleden van NMO.

Ton Schoonderbeek

algemeen directeur

Samen met Patricia Sonius vorm ik de directie van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Als algemeen directeur houd ik me met name bezig met de organisatie rondom de onderzoeken en de koppeling naar de business van de achterbannen van het NMO.

Ik heb een lange staat van dienst in de wereld van communicatie en media en werkte voor mijn start bij NMO meer dan 25 jaar voor WPP in lokale, regionale en wereldwijde rollen. Ook was ik oprichter van Mindshare en GroupM in Nederland, voorzitter MWG, initiator van de AMMA’s en bekleedde ik vele bestuursrollen binnen SIRE, VEA en SUMMO. Op dit moment ben ik bestuurslid van de Stichting Reclame Code Commissie.

Patricia Sonius

Directeur Onderzoek

Ik ben eindverantwoordelijke voor alle bereikscijfers in Nederland. Dat wil zeggen dat ik het fantastische team van NMO-onderzoekers aanstuur en samen zorgen wij ervoor dat we precies weten wat Nederland kijkt, luistert, leest en online bezoekt. Ik ben op onderzoeksgebied het aanspreekpunt voor zenders, mediabureaus en adverteerders die gebruik (willen) maken van onze gegevens. Ook ben ik dagelijks in nauw contact met de onderzoeksbureaus die de bereiksonderzoeken uitvoeren.

Frans Kok

Hoofd Communicatie

Als Hoofd Communicatie van NMO wil ik graag aan de buitenwereld laten zien wat we aan het doen zijn en waarom. NMO is een complex project met verschillende onderzoeken die op de een of andere manier aan elkaar gelinkt zijn.

De ervaring die ik bij NLO heb opgedaan bij de transitie naar het nieuwe luisteronderzoek komt hierbij goed van pas.

Mariana Irazoqui

Research Manager Kijken

Als research manager Kijken houd ik supervisie over het NMO Kijkonderzoek en de door te voeren innovaties. Ik ben ik verantwoordelijk voor de voortgang, controle en kwaliteit van het dagelijkse kijkonderzoek, de panels, meettechniek en de meting van online video. Ik monitor de methodologische en technische ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de meting van het kijkgedrag. Verder zit ik technische werkgroepen voor. Ook het controleren van de gebruikte software- en calculatieregels door klanten van het kijkonderzoek valt binnen mijn domein. Als je NMO belt met onderzoekstechnische vragen zal ik die vaak beantwoorden. Tevens coördineer ik het Mediamonitoren project voor Kijken en Luisteren.

Dwarka Berloth

Manager Communicatie en Informatie

Als Manager Communicatie en Informatie ben ik het aanspreekpunt voor vragen. Daarnaast ben ik samen met Frans Kok verantwoordelijk voor de communicatie van het NMO. Mijn aanpak is resultaatgericht en proactief. Ik vertaal ideeën naar heldere plannen en ben altijd nieuwsgierig, vooral op het gebied van media.

Nanda van Doornik

Research Manager

Met een voorliefde voor media, data, panelonderzoek en trends in consumentengedrag heb ik het enorm naar mijn zin bij NMO. Ik ben verantwoordelijk voor NMO Kijken in de eerste plaats. Aanvullend houd ik me ook bezig met NMO-overkoepelende onderwerpen en projecten, waaronder de harmonisatie en optimalisering bij vragenlijsten. Vanuit mijn achtergrond in zowel marketing, media en marktonderzoek, streef ik naar de hoogste kwaliteit, optimalisatie en bruikbare inzichten.

Inken Oestmann

Research Manager Lezen

Als Research manager Lezen houd ik me bezig met alle onderzoekstechnische aspecten rond het NMO printbereiksonderzoek. Ik heb veel contact met het onderzoeksbureau hierover, monitor de dagelijkse gang van zaken en geef uitleg aan achterbannen. Daarnaast zit ik in diverse expertgroepen waar het niet alleen om Lezen maar om alle NMO-onderzoeken gaat. Onder andere valt de Expertgroep Vragenlijsten onder mijn verantwoordelijkheid waarin we met vertegenwoordigers van alle NMO-bloedgroepen bepalen welke vragen in de verschillende vragenlijsten aan bod komen. Een heel afwisselende baan met veel uitdagingen!

Monique van Heusden

Mediaonderzoeker Lezen

Als Mediaonderzoeker Lezen ben ik verantwoordelijk voor de kwaliteit en controle van het NMO printbereiksonderzoek. Ik controleer de vragenlijsten, de kwaliteit van het  veldwerk, de codeboeken en onderzoeksresultaten van de publicaties van het printbereiksonderzoek. Ik onderhoud contact met de bureaus die mediaplanningssoftware aanbieden en controleer de publicaties in hun software. Daarnaast heb ik veel contact met ons onderzoeksbureau Ipsos, de uitgevers van de titels waarvan het printbereik wordt gemeten (dagbladen, magazines, huis-aan-huiskranten) en met andere partijen die vragen stellen over het onderzoek. 

Sophie Waterloo

Lead Data Science

Als Lead Data Science ben ik verantwoordelijk voor de data science gerelateerde projecten binnen NMO. Hierin coördineer ik de kalibratie- en fusieprocessen binnen de bereiksonderzoeken, en verzorg ik de methodologische controles. Onder mijn projecten vallen bijvoorbeeld de fusie van DGM-kenmerken in de panelonderzoeken, Addressable TV, en NMO Crossmedia.

Emmanuelle Swart

Office Manager

Als officemanager ben ik verantwoordelijk voor alle bijkomende administratieve, organisatorische en ondersteunende werkzaamheden binnen het NMO-kantoor. Daarnaast coördineer ik de totstandkoming van de kwartaal oplagecijfers (NMO print oplageregistratie) en ben ik daarbij het aanspreekpunt voor alle betrokken uitgevers.

Yvette van den Berg

Research manager luisteren

Bij NMO heb ik de eer om de rol te vervullen van research manager Luisteren. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de dagelijkse coördinatie, voortgang en kwaliteit van het Luisteronderzoek.

Gezien de enorme transitie die het Luisteronderzoek heeft doorgemaakt is dit erg dynamisch omdat alles heel innovatief is. Hierdoor heb ik veel contact met diverse afdelingen van de onderzoeksbureaus maar ook met de achterbannen van de exploitanten en mediabureaus. Daarnaast werk ik met de andere collega’s aan de integratie van het totale NMO-onderzoek, gezien mijn brede media-achtergrond is dat iets waar ik ook veel plezier uithaal.

Martijn Brinkhoff

Research Manager

Als Research Manager houd ik me bezig met de dagelijkse gang van zaken, maar ook met lange termijnplannen van NMO Online. Het gaat hierbij voorbeeld om controle en kwaliteit van de dagelijkse data, het oplossen van meet-issues, onderzoekstechnische mogelijkheden verkennen en relevantie bevorderen. Hiervoor heb ik veel contact met onderzoeksbureaus en online publishers en ben ik het eerste aanspreekpunt. 

Online bereiksonderzoek is altijd in beweging en daarom zo dynamisch en interessant. 

Binnenkort

meer teamleden