Tot en met december 2024 kwamen alle accesspanelrespondenten voor het NMO Print & Merkenonderzoek (NPM) uit het panel van Kantar (Kantar NipoBase). Dankzij de samenwerking tussen NMO en Ipsos is het mogelijk om gebruik te maken van een ander, ISO-gecertificeerd panel.
Ipsos heeft begin 2024 onderzoeksbureau I&O Research overgenomen. I&O beschikt over een eigen ISO-gecertificeerd accesspanel van circa 37.000 respondenten. Daarmee heeft Ipsos nu een voldoende groot en betrouwbaar panel om de steekproef voor NPM te werven.
Vanaf januari 2025 worden de accesspanelrespondenten daarom niet langer uitsluitend uit Kantar NipoBase geworven. Ipsos I&O is gestart met een geleidelijke overgang waarbij steeds meer respondenten uit het Ipsos I&O-panel komen. In de loop van 2025 groeit dit aandeel stap voor stap verder, tot in 2026 alle accesspanelrespondenten volledig uit het Ipsos I&O-panel worden geworven.
Uit eerste analyses blijkt dat deze overgang een positief effect heeft op de representativiteit van de steekproef: de samenstelling van de steekproef ligt iets dichter bij die van de Nederlandse bevolking, waardoor minder bijsturing via weging nodig is.
Een overstap naar een andere steekproefbron kan in beperkte mate invloed hebben op de ontwikkeling van bereikscijfers. Dat komt doordat twee panels nooit exact dezelfde samenstelling hebben op alle denkbare kenmerken die invloed kunnen hebben op leesgedrag. In uitzonderlijke gevallen kan dit betekenen dat een verandering in het bereik van een titel deels samenhangt met de overstap naar het nieuwe panel.
Door de overgang geleidelijk te laten plaatsvinden, worden eventuele effecten verspreid over meerdere meetmomenten en daarmee gedempt. Testresultaten laten bovendien zien dat de invloed op de bereikscijfers in de praktijk beperkt is.
NMO en Ipsos I&O volgen de ontwikkelingen nauwgezet en zullen eventuele opvallende verschuivingen bespreken met de leden van de Kamer Lezen.