Hieronder vind je veelgestelde vragen en uiteraard antwoorden over NMO Lezen.
Algemeen
Klik hier voor de publicatieagenda van NMO Lezen.
De onderzoeksresultaten van de publicaties van NMO Lezen worden op verschillende manieren ontsloten:
- Op het NMO Dashboard staan de printbereikscijfers van de deelnemende dagbladen, magazines en HAH-kranten voor totaal Nederland 13+ jaar.
- Op het NMO Dashboard voor betalende abonnees staan de printbereikscijfers van de deelnemende dagbladen, magazines en HAH-kranten voor totaal Nederland 13+ jaar. Voor de dagbladen en magazines zijn de printbereikscijfers van enkele doelgroepen toegevoegd. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op het NMO Dashboard Lezen.
- Voor afnemers van de data zijn de publicaties in mediaplanningssoftware beschikbaar. NMO Lezen werkt samen met drie softwarebureaus: Adware (GfK Probe), Nielsen (Clear Decisions) en TelmarHelixa (e-Telmar).
Merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk binnen één maand minimaal één keer heeft gelezen, ongeacht of dit op papier of digitaal is (netto bereik). Het is dus het maandbereik van totale print- en digitale merken.
Alle titels die NMO Lezen meet en publiceert, staan in het NMO Dashboard. NMO meet alle landelijke en regionale dagbladen in Nederland, maar niet alle magazines en HAH-kranten.
De data van de NMO Doelgroep Monitor worden niet los gepubliceerd, maar in combinatie met de resultaten van NMO Lezen. De gegevens worden tevens gekoppeld aan de data van NMO Kijken, NMO Luisteren en NMO Online.
NMO heeft op 15 juni 2023 de NMO Kids Monitor 2023 gepubliceerd, een onderzoek naar het mediagedrag, interesses en activiteiten van kinderen van 6 t/m 12 jaar. Bij het NMO Kijkonderzoek bestaat de onderzoeksgroep uit personen van 6 jaar of ouder. Voor zowel NMO Luisteren als NMO Online geldt een leeftijdsgrens van 13 jaar.
Aanvullend op de standaard publicaties van NMO Lezen wordt jaarlijks de NMO Decision Makers Survey (DMS) gepubliceerd, een onderzoek naar het mediagedrag van zakelijke beslissers.
NMO Decision Makers Survey (DMS)
De NMO Decision Makers Survey is het bereiksonderzoek in Nederland dat het mediagedrag van zakelijke beslissers (decision makers) compleet in kaart brengt. Het onderzoek levert bereikscijfers over alle mediumtypen en platformen (naast print / digitale replica’s ook websites, apps, een radiozender en een TV-zender) waarop de belangrijkste titels voor zakelijke beslissers actief zijn. Het onderzoek werd voorheen uitgevoerd in opdracht van Stichting DMS, daarna enkele jaren door NOM en nu maakt dit onderzoek deel uit van Nationaal Media Onderzoek NMO.
Voor de NMO Decision Makers Survey worden elk jaar 1.350 decision makers in Nederland ondervraagd. Naast de beslissers in het MKB zijn ook de beslissers in de groot zakelijke markt (GZM) goed vertegenwoordigd.
De dataset van NMO Decision Makers Survey wordt één keer per jaar ter beschikking gesteld aan de deelnemende publishers en andere afnemers. Elke DMS-dataset is gebaseerd op twee jaar data en bevat de gegevens van 2.700 decision makers (rolling sample).
Voor vragen over de NMO Decision Makers Survey of als u uw mediamerken die zich richten op zakelijke beslissers zou willen laten meten, kunt u contact opnemen met
Voor gebruikers van de data
De vragenlijsten van NMO Lezen en de NMO Doelgroep Monitor staan achter de login van de NMO-website (NMO Lezen) en zijn beschikbaar voor organisaties die recht hebben op de data van NMO Lezen.
De vragenlijsten van NMO Lezen en de NMO Doelgroep Monitor worden in principe één keer per jaar, per januari, gewijzigd. De NMO Expertgroep Vragenlijsten beoordeelt ingediende verzoeken tot wijziging van alle NMO-vragenlijsten.
De Technische Verantwoording van NMO Lezen vind je achter de login voor gebruikers van de data.
De printbereiksdata worden voor NPMM gefuseerd met de digitale bereikscijfers van NMO Online. Om de digitale resultaten zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de originele resultaten uit het digitale bereiksonderzoek is het nodig het databestand met printbereiksdata te expanderen. Hierbij blijven alle resultaten uit het printbereiksonderzoek onveranderd. Het aantal records wordt hierdoor ruim drie keer zo hoog als in het originele printbereiksbestand.
In de statistiek wordt vaak de vuistregel aangehouden om geen analyses te doen over minder dan 30 respondenten.
Dit aantal kan zo in NPMM niet worden aangehouden omdat i.v.m. de fusie met de digitale bereiksdata, het daadwerkelijke aantal respondenten in een doelgroep niet zichtbaar is voor de gebruiker. Het aantal records (dat door de mediaplanningssoftware als steekproefomvang wordt aangegeven) is in de NPMM-data ruim drie keer zo hoog als het daadwerkelijke aantal respondenten. De gebruiker kan niet zien hoe groot het daadwerkelijke aantal respondenten in een analyse is. Op het moment dat het geschatte aantal respondenten in een cel lager uitkomt dan 30, wordt dit in de software gemarkeerd. NMO adviseert om dan geen verdergaande analyse van deze groep te doen. Uitsplitsingen van kleinere doelgroepen zijn niet voldoende betrouwbaar.
Achter de login vind je uitleg over en een overzicht van de Media Imperatives.
Welstand, W1 (hoog), W2, W3, W4, W5 (laag), wordt samengesteld uit Hoogst gevolgde opleiding in het huishouden (hoofdkostwinner of respondent) én Inkomensklasse (bruto huishouden) én Eigendom woning.
Het schema van Welstand is te vinden achter de login, onder het kopje 'Toelichting en FAQ'. Het bestand heet 'Toelichting NMO Kenmerken 2024' (2e tabblad).
Sociale klasse, A (hoog), B1, B2, C, D (laag), wordt samengesteld uit Hoogst gevolgde opleiding hoofdkostwinner in het huishouden én Beroepsgroep hoofkostwinner.
Het schema van Sociale klasse is te vinden achter de login, onder 'Toelichting en FAQ'. Het bestand heet 'Toelichting NMO Kenmerken 2024' (3e tabblad).
De Huishoudverantwoordelijke is de persoon in het huishouden (13+ jaar) die het grootste deel van het huishoudelijk werk doet.
De Dagelijkse aankoper is de persoon (13+ jaar) die in het huishouden verantwoordelijk is voor de dagelijkse boodschappen, alleen of samen met iemand anders.
Een zakelijke beslisser is 18 jaar of ouder én werkzaam in een bedrijfsvestiging met minimaal 2 werknemers. Tevens is hij/zij vanuit zijn functie (eind)verantwoordelijk voor de aanschaf van producten of diensten óf hij/zij is eindbeslisser op minimaal één van zeven beslisgebieden.
Zie hiervoor het bestand 'Toelichting NMO Kenmerken 2024 achter de login onder 'Toelichting en FAQ'.
Een ZZP’er is 18 jaar of ouder en werkzaam als zelfstandige ondernemer/ZZP’er in een bedrijfsvestiging met 1 werknemer.
Stedelijkheid wordt toegekend op basis van gemeente en is gedefinieerd door het CBS op basis van de omgevingsadressendichtheid.
Oplage
De oplagecijfers van dagbladen worden al enkele jaren niet meer in het NMO Dashboard gepubliceerd. Je kunt deze opvragen bij NDP Nieuwsmedia, PMA of bvA.
Op het NMO Dashboard staan de oplagecijfers van magazines en vaktijdschriften van de meest recente periode (voortschrijdend jaargemiddelde). Deze worden elk kwartaal geactualiseerd. In het NMO Dashboard voor betalende abonnees vind je uitgebreidere informatie over de afgelopen drie jaar. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op het NMO Dashboard Lezen.