Skip to main content

Hieronder vind je veelgestelde vragen en uiteraard antwoorden over NMO Lezen. 


Algemeen

Hoe krijg ik toegang tot de publicaties van NMO Lezen?

De onderzoeksresultaten van de publicaties van NMO Lezen worden op verschillende manieren ontsloten:

  1. Op het NMO Dashboard staan de printbereikscijfers van de deelnemende dagbladen, magazines en HAH-kranten voor totaal Nederland 13+ jaar.
  2. Op het NMO Dashboard voor betalende abonnees staan de printbereikscijfers van de deelnemende dagbladen, magazines en HAH-kranten voor totaal Nederland 13+ jaar. Voor de dagbladen en magazines zijn de printbereikscijfers van enkele doelgroepen toegevoegd. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op het NMO Dashboard Lezen.
  3. Voor afnemers van de data zijn de publicaties in mediaplanningssoftware beschikbaar. NMO Lezen werkt samen met drie softwarebureaus: Adware (GfK Probe), Nielsen (Clear Decisions) en TelmarHelixa (e-Telmar).
Wat bedoelt NMO met merkbereik in de NMO Dashboard-tabellen?

Merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk binnen één maand minimaal één keer heeft gelezen, ongeacht of dit op papier of digitaal is (netto bereik). Het is dus het maandbereik van totale print- en digitale merken.

Ik zoek de bereikscijfers van bepaalde titels op het NMO Dashboard, maar kan deze niet vinden. Hoe kan dit?

Alle titels die NMO Lezen meet en publiceert, staan in het NMO Dashboard. NMO meet alle landelijke en regionale dagbladen in Nederland, maar niet alle magazines en HAH-kranten.

Wordt de NMO Doelgroep Monitor los gepubliceerd?

De data van de NMO Doelgroep Monitor worden niet los gepubliceerd, maar in combinatie met de resultaten van NMO Lezen. De gegevens worden tevens gekoppeld aan de data van NMO Kijken, NMO Luisteren en NMO Online.

Doet NMO ook onderzoek naar het mediagedrag van kinderen?

NMO heeft op 15 juni 2023 de NMO Kids Monitor 2023 gepubliceerd, een onderzoek naar het mediagedrag, interesses en activiteiten van kinderen van 6 t/m 12 jaar. Bij het NMO Kijkonderzoek bestaat de onderzoeksgroep uit personen van 6 jaar of ouder. Voor zowel NMO Luisteren als NMO Online geldt een leeftijdsgrens van 13 jaar.

Waar kan ik meer informatie vinden over het mediagedrag van de zakelijke beslisser?

Aanvullend op de standaard publicaties van NMO Lezen wordt jaarlijks de NMO Decision Makers Survey (DMS) gepubliceerd, een onderzoek naar het mediagedrag van zakelijke beslissers. 

NMO Decision Makers Survey (DMS)

De NMO Decision Makers Survey is het bereiksonderzoek in Nederland dat het mediagedrag van zakelijke beslissers (decision makers) compleet in kaart brengt. Het onderzoek levert bereikscijfers over alle mediumtypen en platformen (naast print / digitale replica’s ook websites, apps, een radiozender en een TV-zender) waarop de belangrijkste titels voor zakelijke beslissers actief zijn. Het onderzoek werd voorheen uitgevoerd in opdracht van Stichting DMS, daarna enkele jaren door NOM en nu maakt dit onderzoek deel uit van Nationaal Media Onderzoek NMO.

Voor de NMO Decision Makers Survey worden elk jaar 1.350 decision makers in Nederland ondervraagd. Naast de beslissers in het MKB zijn ook de beslissers in de groot zakelijke markt (GZM) goed vertegenwoordigd.

De dataset van NMO Decision Makers Survey wordt één keer per jaar ter beschikking gesteld aan de deelnemende publishers en andere afnemers. Elke DMS-dataset is gebaseerd op twee jaar data en bevat de gegevens van 2.700 decision makers (rolling sample).

Voor vragen over de NMO Decision Makers Survey of als u uw mediamerken die zich richten op zakelijke beslissers zou willen laten meten, kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..


Voor gebruikers van de data

Waar vind ik de vragenlijsten van NMO Lezen en de NMO Doelgroep Monitor?

De vragenlijsten van NMO Lezen en de NMO Doelgroep Monitor staan achter de login van de NMO-website (NMO Lezen) en zijn beschikbaar voor organisaties die recht hebben op de data van NMO Lezen.

Hoe vaak worden de vragenlijsten van NMO Lezen en de NMO Doelgroep Monitor geactualiseerd?

De vragenlijsten van NMO Lezen en de NMO Doelgroep Monitor worden in principe één keer per jaar, per januari, gewijzigd. De NMO Expertgroep Vragenlijsten beoordeelt ingediende verzoeken tot wijziging van alle NMO-vragenlijsten.

Is er een methodologische beschrijving van NMO Lezen?

De Technische Verantwoording van NMO Lezen vind je achter de login voor gebruikers van de data.

Waarom wijkt de steekproefomvang van NPMM in de mediaplanningssoftware af van het aantal ondervraagde respondenten in NMO Lezen (n=17.000)?

De printbereiksdata worden voor NPMM gefuseerd met de digitale bereikscijfers van NMO Online. Om de digitale resultaten zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de originele resultaten uit het digitale bereiksonderzoek is het nodig het databestand met printbereiksdata te expanderen. Hierbij blijven alle resultaten uit het printbereiksonderzoek onveranderd. Het aantal records wordt hierdoor ruim drie keer zo hoog als in het originele printbereiksbestand. 

Is er een vuistregel voor de minimale steekproefomvang in een doelgroep om (betrouwbare) analyses te doen?

In de statistiek wordt vaak de vuistregel aangehouden om geen analyses te doen over minder dan 30 respondenten.

Dit aantal kan zo in NPMM niet worden aangehouden omdat i.v.m. de fusie met de digitale bereiksdata, het daadwerkelijke aantal respondenten in een doelgroep niet zichtbaar is voor de gebruiker. Het aantal records (dat door de mediaplanningssoftware als steekproefomvang wordt aangegeven) is in de NPMM-data ruim drie keer zo hoog als het daadwerkelijke aantal respondenten. De gebruiker kan niet zien hoe groot het daadwerkelijke aantal respondenten in een analyse is. Op het moment dat het geschatte aantal respondenten in een cel lager uitkomt dan 30, wordt dit in de software gemarkeerd. NMO adviseert om dan geen verdergaande analyse van deze groep te doen. Uitsplitsingen van kleinere doelgroepen zijn niet voldoende betrouwbaar.

 


Wat zijn Media Imperatives (MIP’s)?

Achter de login vind je uitleg over en een overzicht van de Media Imperatives.

Hoe is de variabele Welstand samengesteld?

Welstand, W1 (hoog), W2, W3, W4, W5 (laag), wordt samengesteld uit Hoogst gevolgde opleiding in het huishouden (hoofdkostwinner of respondent) én Inkomensklasse (bruto huishouden) én Eigendom woning. 

Het schema van Welstand is te vinden achter de login, onder het kopje 'Toelichting en FAQ'. Het bestand heet 'Toelichting NMO Kenmerken 2024' (2e tabblad).

Hoe is de variabele Sociale klasse samengesteld?

Sociale klasse, A (hoog), B1, B2, C, D (laag), wordt samengesteld uit Hoogst gevolgde opleiding hoofdkostwinner in het huishouden én Beroepsgroep hoofkostwinner. 

Het schema van Sociale klasse is te vinden achter de login, onder 'Toelichting en FAQ'.  Het bestand heet 'Toelichting NMO Kenmerken 2024' (3e tabblad).

Wat is de doelgroep Huishoudverantwoordelijke (HHV)?

De Huishoudverantwoordelijke is de persoon in het huishouden (13+ jaar) die het grootste deel van het huishoudelijk werk doet.

Wat is de doelgroep Dagelijkse aankoper (DAK)?

De Dagelijkse aankoper is de persoon (13+ jaar) die in het huishouden verantwoordelijk is voor de dagelijkse boodschappen, alleen of samen met iemand anders.

Hoe is de doelgroep Zakelijke beslisser samengesteld?

Een zakelijke beslisser is 18 jaar of ouder én werkzaam in een bedrijfsvestiging met minimaal 2 werknemers. Tevens is hij/zij vanuit zijn functie (eind)verantwoordelijk voor de aanschaf van producten of diensten óf hij/zij is eindbeslisser op minimaal één van zeven beslisgebieden.

Waar vind ik de omschrijving van doelgroepen?

Zie hiervoor het bestand 'Toelichting NMO Kenmerken 2024 achter de login onder 'Toelichting en FAQ'. 

Wat is een ZZP’er?

Een ZZP’er is 18 jaar of ouder en werkzaam als zelfstandige ondernemer/ZZP’er in een bedrijfsvestiging met 1 werknemer.

Hoe is de variabele Stedelijkheid samengesteld?

Stedelijkheid wordt toegekend op basis van gemeente en is gedefinieerd door het CBS op basis van de omgevingsadressendichtheid.


Oplage

Ik ben op zoek naar de oplagecijfers van dagbladen, maar kan deze niet vinden. Hoe kan dit?

De oplagecijfers van dagbladen worden al enkele jaren niet meer in het NMO Dashboard gepubliceerd. Je kunt deze opvragen bij NDP Nieuwsmedia, PMA of bvA.

Ik ben op zoek naar de oplagecijfers van magazines en vaktijdschriften, maar vind alleen gegevens van het meest recente jaar. Hoe kom ik aan oplagecijfers van eerdere jaren?

Op het NMO Dashboard staan de oplagecijfers van magazines en vaktijdschriften van de meest recente periode (voortschrijdend jaargemiddelde). Deze worden elk kwartaal geactualiseerd. In het NMO Dashboard voor betalende abonnees vind je uitgebreidere informatie over de afgelopen drie jaar. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op het NMO Dashboard Lezen.